Google Analytics

יום שבת, אוקטובר 27, 2007

אייפוד קלאסיק - ביקורת

אייפוד קלאסיק ביקורת
אפל לא היתה הראשונה שסימנה את סופו של עידן הדיסקים והמיני דיסק במוסיקה הניידת, היא גם לא היתה הראשונה שסימנה את תחילת עידן אלפי השירים בכף היד. קדמו לה חברות שכבר נעלמו מן המפה (כמו Rio) וחברות שעד היום מוציאות מוצרים מצויינים כמו Creative. אבל היתה זו אפל שהפכה את המוצר הזה שנקרא אייפוד לשם נרדף לנגן mp3.

אחרי שש שנים בתעשיה (האייפוד הראשון יצא ב 2001) ויותר מ 110 מליון מכשירים שנמכרו ברחבי העולם בביקורת הזו, מעבר לסקירה של האייפוד קליאסיק החדש (160 גיגה), אני אנסה לענות על השאלה האם אפל מחזיקה בתואר מובילת התעשיה בתחום הנגנים הניידים בצדק?

מכיוון שזוהי הביקורת הראשונה כאן על אייפוד הסקירה תכלול נתונים כלליים לגבי אייפודים בכלל תוך דגש על השינויים בדור החדש של האייפוד קלאסיק.

התרשמות ראשונית:
כבעליו של אייפוד כמה שנים (מ 2004, אייפוד דור רביעי שחור לבן) האייפוד קלאסיק מרגיש אותו דבר, המנשק לא השתנה, הגודל נשאר כמעט זהה (קצת יותר דק מהאייפוד דור 5 שלי 60 גיגה) ומנשק גלגלת המגע מרגיש מוכר.
מצד שני החלק הקידמי של האייפוד הוחלף, הוא אמנם פחות יפה מזה של האייפוד דור חמישי / חמש וחצי אבל הוא הרבה יותר פרקטי, אם בדור הקודם החלק הקידמי של האייפוד היה מצופה הציפוי פלסטיק שהיה נשרט בקלות הפעם אפל הלכו על המתכת בצבע המט, פחות יפה אבל יותר עמיד.

הפעם קניתי את הדגם השחור ויפה לראות את אפל סוגרת פינות קטנות בעיצוב (למשל באייפוד השחור החדש החלקים הפנימיים של חיבור האוזניות וחיבור הדוק גם הם שחורים) אבל ידוע שעיצוב זו ללא ספק אחת הנקודות החזקות ביותר של אפל.

מכיוון שאני בעליהם של שני אייפודים ישנים כל המוסיקה שלי יושבת על האייטיונס שמהווה את מרכז המוסיקה הביתית שלי ולכן עם החיבור של הבחור החדש למחשב הסינכרון היה קל ומהיר:
האייפוד מתחבר למחשב ומזוהה על ידי האייטיונס, התוכנה מזהה את האייפוד (וכמובן מציגה אותו על המסך בצבע הנכון ועם אייקון מתאים) ושואלת אותי לשם האייפוד החדש, בשלב הבא התוכנה שואלת אותי אם אני מעוניין לסנכרן את כל השירים שיש בסיפרית המוסיקה לאייפוד ואז מוסיפה עוד מסך שבו אני מתבקש לרשום את האייפוד שלי עם אפל וזהו.

אחרי זה האייפוד מתחיל לעבוד והשירים עוברים לאייפוד.
כמו כל חברה שמכבדת את עצמה, אם אתה כבר לקוח של החברה המעבר לדור הבא של המוצרים עובר חלק ובלי שום בעיות והאייפוד שלי יושב לו בנוח על ה Dock שקיבלתי עם האייפוד דור רביעי שלי (כן כן, פעם היו מקבלים Dock עם האייפוד).

נתונים יבשים:
* נפח 80/160 גיגה
* ניגון aac/protected aac(from iTunes music store)/mp3/wav/apple lossless/Audible (.aa) / aiff בתחום האודיו
* ניגון H.264 and MPEG-4 ניגון 30 פריימים בשנייה בגודל של 640X480 בתחום הוידאו
* הצגת תמונות JPEG, BMP, GIF, TIFF, PSD (Mac only), and PNG formats (חשוב לציין שהאייטיונס ממיר את התמונות לפני ההעברה שלהם לאייפוד לצורך תצוגה)
* סוללה פנימית המנגנת מוסיקה 40/30 שעות ווידאו 7/5 שעות באייפוד קלאסיק 160/80 בהתאמה.
* טעינת הסוללה תוך 4 שעות (טעינה מהירה של 80% סוללה תוך שעתיים)
* מתוכנן לעבוד עם חלונות XP ומעלה או עם OSX 10.4.8 עם אייטיונס 7.4 ומעלה. (כתבתי מתוכנן מכיוון שישנן תוכנות צד שלישי שיכולות לעבוד עם האייפוד על פלטפורמות נוספות מ Linux ועד חלונות 98SE)
* גודל פיזי: דגם ה 80 גיגה:
- גובה 103.5 ממ
- רוחב 61.8 ממ
- עובי 10.5 ממ
- משקל 140 גרם
דגם ה 160 גיגה:
- גובה 103.5 ממ
- רוחב 61.8 ממ
- עובי 13.5 ממ
- משקל 162 גרם
* מסך בגודל 2.5 אינטש ברזולוציה של 360X240 (כ 160dpi)

פרטים מלאים אפשר למצוא באתר אפל [http://www.apple.com/ipodclassic/specs.html]

מה באריזה:
האריזות של אפל תמיד היו מופת בתחום החוויה הכוללת אך אם השנים נראה כי אפל מנסה לחסוך בעלויות ועם באייפוד דור שלישי כל אייפוד הגיע עם מטען, שלט חוטי לאוזניות, דוק ועוד היום אנחנו מקבלים את המינימום ההכרחי:
* אייפוד (80 / 160 גיגה)
* אוזניות
* כבל USB לסינכרון
* מתאם פלאסטיק ל universal dock
* מדבקות עם הלוגו של אפל
* מדריך מהיר ומסמכים שונים

הבאנדל של אפל מאוד מינימאלי אם לא לומר מאכזב אבל כנראה שאילו ששולטים בשוק יכולים להרשות לעצמם את הפריבילגיה הזו.
יאמר לזכות של אפל (וגם זה עם קצת ביקורת - בהמשך) שהאייפודים החל מסוף 2002 הגיעו עם חיבור הדוק האוניברסאלי מה שמאפשר לכל מי שיש לו מוצרים נלווים לאייפוד (כמו למשל Dock / או מטען) להשתמש בהם עם כל סט האייפודים שברשותו.

סינכרון שירים:
בפילוסופית החוויה של אפל אייפוד ואייטיונס הם זיווג וככאילו על מנת לקבל את המקסימום מחווית השימוש באייפוד הכי טוב להשתמש באייטיונס על מנת לנהל את השירים שלכם.
ישנן טענות רבות כלפי אייטיונס ולטעמי האישי רובן מגיעות מחוסר הבנה של הפלטפורמה ואופן העבודה איתה ואני אנסה בכמה משפטים (או יותר נכון כמה פיסקאות) להסביר את הרעיון מאחורי התוכנה.

אפל מאמינה שהאייטיונס צריכה להיות מרכז המדיה הביתי שלכם, החברה כמובן שמחה לחבר בין תוכנת אייטיונס לחנות המקווננת אייטיונס שמציעה היום מעל 10 מליון שירים / סרטים / וסדרות טלוויזה.
אייטיונס מנהלת את המוסיקה בתוך בסיס נתונים ומאפשרת לכם לסדר ולמיין את המוסיקה שלכם בכל דרך אפשרית, מנתונים בסיסיים כמו שם השיר, האומן והאלבום דרך שנה, סוג מוסיקה, מלחין ועד נתונים נוספים כמו האם השיר הוא חלק מאוסף או השיר אמור להתנגן ללא הפסקות בין הטראקים (כמו למשל Dark Side of the Moon של Pink Floyd).

על בסיס נתוני ה ID3 שנתמצאים בתוך קבצי המדיה (בין אם השירים נקנו בחנות אייטיונס או חנות אחרת ואז הקבצים מגיעים עם הנתונים ובין אם ביצעתם Rip מדיסק מקורי שיש לכם בבית והתוכנה הורידה את הנתונים האילו מהרשת) האייטיונס בונה בסיס נתונים של כל השירים בתוכנה ויוצרת עבורכם את המיון הבסיס וההגיוני ביותר לפי אמן / אלבום / שירים כמו גם סוג מוסיקה / אמן / אלבום / שירים. כמובן שישנו חלק מיוחד לאוספים ואפשר גם לבחור שירים תוך כדי חיפוש באלבומים אחד אחד או אפילו בכל רשימת השירים.

ברור שהמיון הזה מקל על מציאת שירים ודואג לוודא ששיר מסויים של אמן מסויים יהיה גם תחת שם האמן וגם תחת האלבום באוספים כאשר הקובץ עצמו נמצא רק פעם אחת במערכת והמערכת יודעת למצוא אותו בהקשרים שונים.

בתור אנשים שאוהבים מוסיקה ברור שהמיונים הבסיסיים האילו הם טובים אבל ללא ספק לא מספקים את הגמישות שמשתמשים מקצוענים צריכים ולכן אפל הוסיפה גם רשימות השמעה, אבל לא סתם רשימות השמעה.

מצד אחד ישנן רשימות השמעה רגילות, רשימות אילו נבנות בדרך הקלאסית, המשתמש יוצר רשימה רגילה וגורר שירים לתוך הרשימה, כמובן שהשירים לא משוכפלים בשום צורה וכל שיר יכול להיות בכמה רשימות שנרצה.
הרשימות האחרות נקראות רשימות חכמות וברשימות האילו במקום להגדיר איזה שירים יכנסו לרשימה כל מה שצריך לעשות זה להגדיר באילו תנאים שיר צריך לעמוד כדי להכנס לרשימה, הרשימות האילו מתעדכנות בזמן אמת ולכן העוצמה שלהן גדולה במיוחד ואתן כמה דוגמאות:

[מימין לשמאל - אייפוד קלאסיק 80 גיגה / אייפוד קלאסיק 160 גיגה / אייפוד דור חמישי 60 גיגה]

אחת הרשימות החכמות החביבות עלי כוללת את המקבץ הזה:
50% מהשירים ברשימה הם מהשירים שאני הכי אוהב ולא שמעתי הכי הרבה זמן (באייטיונס ניתן כמובן לדרג שירים על סקלה של 5 כוכבים)
20% מהשירים ברשימה הם שירים שעוד לא החלטתי לגביהם (אצלי מסומנים ב 3 כוכבים) ושמעתי אותם הכי פחות פעמים
10% מהשירים הם שירים שאני פחות אוהב (2 כוכבים) אבל הכי הרבה זמן לא שמעתי אותם (צריך לתת לשירים עוד צאנס לפעמים לא?!)
20% מהשירים הם שירים חדשים לגמרי, אבל מבין החדשים (שעוד לא דורגו) אני לוקח את אילו ששמעתי הכי הרבה פעמים

אני מניח שבדוגמה הזו כבר ניתן לראות את המגוון העצום של רשימות השמעה שאפשר לייצר ככה (יש לי עוד הרבה רשימות - למשל השירים שאני הכי אוהב והם שירים ב Live או למשל שירי ה Rock שאני הכי אוהב ועוד ועוד)

המגוון עצום עד כדי כך שישנו אתר [http://www.smartplaylists.com] שמוקדש רק לרשימות השמעה חכמות ככה שאם נראה לכם שכבר עשית הכל תמיד תוכלו למצוא שם עוד רעיונות.

מכיוון שרשימות ההשמעה תפסו מקום חשוב מאוד בחווית השמיעה כבר לפני כשנה אפל עדכנו את תוכנת האייטיונס והיום ניתן לשים את הרשימות בתיקיות ותתי תיקיות ובכל ליצור תיקיה שכוללת מספר רשימות שאותן ניתן לנגן ברשימה אחת.

האייטיונס כמובן תומכת ב Art Work ומי שפתח חשבון בחנות המוסיקה iTunes יכול להוריד תמונות לאלבומים בקלות, מי שלא יכול פשוט לחפש ברשת (Amazon / Google pictures) תמונות ולהוסיף לשירים ולאלבומים.
[פוסט בנושא איך לפתוח חשבון בחינם באייטיונס יש בבלוג]

אבל זה עוד לא הכל, אייטיונס תומכת בצורה מצויינת בפודקסטים, למי שלא יודע פודקסט היא צורה חדשה של הפצת תוכן ברשת, תוכניות רבות ומגוונות (תוכניות אודיו כמו גם וידאו) מופצות ברשת בחינם וחנות המוסיקה של אייטיונס כוללת חלק שלם רק לתוכן הזה.
האייטיונס מאפשרת לכם להרשם (בחינם) לתוכניות האילו וכאשר פרק חדש יוצא האייטיונס כבר ידאג להוריד אותו בישבלכם.

כמובן שכל פודקסט (גם אם הוא לא מופיע בתוכנה עצמה) יכול להיות מנוהל על ידי אייטיונס כל מה שאתם צריכים לעשות זה לתת לאייטיונס את כתובת ה feed של התוכנית ואייטיונס כבר תטפל בנושא משם.

אבל למה לעזאזל אני מספר לכם כלכך הרבה על אייטיונס כשנושא הסקירה הוא אייפוד?!
בגלל שכל מה שכתבתי עד עכשיו על האייטיונס נכון לגבי האייפוד, אם אפל רואה בעייניי רוחה את האייטיונס כמרכז המולטימדיה שלכם בבית אז את האייפוד היא רואה כהרחבה ניידת של הסיפריה הזו ולכן כל המיונים האילו, הרשימות החכמות הדינמיות האילו עוברות באופן אוטומטי לנגן שלכם כשאתם חוזרים הביתה ומחברים את האייפוד למחשב, השירים ששמעתם ברכבת מעדכנים את הסטטיסטיקות חזרה באייטיונס, הדיסק החדש שקניתם והעברתם למחשב עובר אוטומטית לאייפוד ותוכניות הפודקסט החדשות שפורסמו בזמן שלא הייתם בבית עוברות לאייפוד (וכל הרשימות החכמות מתעדכנות כל הזמן אוטומטית) - ללא מגע יד אדם.

כמובן שאם אתם לא מעוניינים לעבוד ככה אפשר לומר לאייטיונס לא לגעת לכם באייפוד ולסנכרן אותו בצורה ידני, כלומר פשוט לגרור שירים מה Library באייטיונס ישירות לאייפוד ולמחוק שירים באייפוד רק לפי בחירה.
חוץ מהאפשרות האוטומטית לגמרי והידנית ישנן אפשרויות חצי אוטומטית שמבוססות על רישמות שירים (או רשימות חכמות של שירים) אבל כדי שלא תרדמו כדאי שאני אפסיק כאן.

רגע - אז מה כלכך רע בתוכנה הזה?!
ראשית התוכנה דורשת למידה מסויימת ומכיוון שאפל לא מאפשרת לגרור שירים לאייפוד (דרך המחשב שלי) ולשמוע אותם אתם חייבים לעבור את הלמידה הזו ולעבוד עם תוכנה.

למזלנו האייפוד הוא נגן מאוד פופולארי ולכן ישנן עשרות תוכנות אחרות שיכולות לעשות את העבודה, מ WinAmp הישנה והטובה שיודעת לעשות כמעט כל מה שאייטיונס עושה ועד YamiPod שמגיע בגרסאות לכל הפלטפורמות המקובלות (Windows / OSX / Linux) ומסוגלת לרוץ ישירות מתוך הדיסק של האייפוד ללא צורך בהתקנה כל שהיא.

בגלל בעיות זכויות יוצרים האייטיונס לא מאפשרת להוריד שירים מהאייפוד למחשב, אלה אם שירים אילו נקנו בחנות אייטיונס (כל התוכנות החינמיות, אגב עושות את זה בלי בעיה ולכן זו לא ממש בעיה קריטית).

בעיה נוספת באייטיונס היא המרת סרטים, בעוד שאייטיונס ממירה מוסיקה בצורה טובה מאוד (מדיסקים מקוריים / מ WMA וכו') המרת הוידאו שלה לוקה בחסר ולא עושה את העבודה כמו שצריך, אמנם גם לזה ישנן לא מעט תוכנות חינמיות שעושות עבודה טובה מאוד אבל לטעמי זו צריכה להיות אפשרות שטבועה בתוכנה.
אייטיונס נכון להיום לא עובדת על Linux וגם בחלונות ומקינטוש היא עובדת עם הגרסאות האחרונות (XP או OSX 10.4.8) וזה משאיר ציבור גדול מחוץ לתמונה, שוב התוכנות האלטרנטיביות מספקות מענה לכל אליו.

רשימה של אלטרנטיבות לאייטיונס כולל השוואה מקיפה ניתן למצוא כאן [http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_iPod_managers].

עוד לא נגעתי בסינכורן תמונות, סינכרון ספר הכתובות שלכם והיומן, כן גם את זה האייפוד יודע לעשות דרך האייטיונס.

לסיכום, אני אישית חושב שאייטיונס היא תוכנה יוצאת דופן, תוכנת ניהול המוסיקה הטובה ביותר שניתקלתי בה (ועבדתי עם רבות כולל Windows Media Player 11 שלטעמי עושה עבודה לא רעה ואפילו עם Amarok ללינוקס שלטעמי כוללת פיצרים יוצאים מהכלל, במיוחד האפשרות שהתוכנה לומדת את טעם המוסיקה שלך ויוצרת דירוגים לשירים לפי ההתנהגות שלך).
אייטיונס אכן דורשת למידה מסויימת אבל אחרי שלומדים לשלוט בה מגלים שיש כלכך הרבה דרכים נוספות להנות מהמדיה שלכם.

אזכיר במילה אחת את התוספים לאייטיונס שמרחבים את כל מה שאמרתי בעשרות מונים, מספר דוגמאות לסבר את האוזן:
* רוצים למצוא הופעות - iConcertCal - תוסף זה עובר על כל השירים באייטיונס שלכם ומוצא לכם את כל ההופעות של האמנים שיש לכם בסיפריה לפי מקום בעולם לבחירתכם, את התוצאות הוא מציג בלוח שנה נחמד. [http://www.iconcertcal.com]
* רוצים לנגן את המוסיקה שלכם מכל מקום בעולם - Simplify Media - התוסף הזה מאשר לכם לנגן את המוסיקה שבאייטיונס שלכם בלכ מקום בעולם עם חיבור אינטרנט, התוסף מתקין שרת אינטרנט קטן במחשב שלכם ומאפשר לכם להתחבר לאייטיונס בכל מקום. [http://www.simplifymedia.com/index.html]


המנשק:
האגדה מספרת שכאפל החליטה להכנס לעסקי הנגנים הניידים לסטיב ג'ובס (מנכ"ל אפל) היתה דרישה אחת מרכזית, שלכל שיר שיהיה במכשיר אפשר יהיה להגיע בשלוש לחיצות כפתור בלבד, מכיוון שסטיב ידוע כשונא כפתורים המנשק של האייפוד כלל מספק קטן מאוד של כפתורים. יאמר לזכותם של מעצבי המוצר שמעט מאוד השתנה במנשק של אפל מהאייפוד הראשון (2001) ועד היום, רק שהיום יש כבר את האייפון והאייפוד טאצ'.. אבל עליהם בביקורת אחרת.
המנשק של האייפוד כולל את הגלגלת המפורסמת שבאמצעות העברת האצבע עליה זזים בתוך התפריטים, במרכז הגלגלת ישנו כפתור (Action) שלחיצה עליו בוחרת את התפריט שאנו נמצאים בו, עוד על הגלגלת עצמה ישנם ארבע כפתורים שכוללים: Play (למטה), ימינה ושמאלה (בצדדים) ו Menu (למעלה). בראש האייפוד נמצא כפתור מכני של Hold שתפקידו למנוע לחיצה אקראית על כפתורים כשהאייפוד בתיק / בכיס.

אחד השינויים הרציניים שאפל עשו באייפוד עם שיחרור הגרסה האחרונה (של האייפוד קלאסיק והאייפוד ננו) היא שינוי מראה התפריטים.
עד היום התפריטים של האייפוד היו נקיים מאוד, שורות של אפשרויות על רקע לבן שזזים בינהם על ידי החלקת האגודל על הגלגלת, עם השנים כשאיכות וגודל המסכים גדל השורות הפכו קטנות יותר והרקע הלבן משמעותי יותר, בעוד נגנים אחרים אפשרו החלפת טפטים לנגנים שלהם או התהדרו בעיצוב צבעוני, האייפוד נשאר מאוד מינימליסטי.

עם הגרסה האחרונה גם זה שונה, מסך האייפוד מחולק עכשיו לחצי, בצד השמאלי שלו ישנם את אותם תפריטים ישנים ואהובים ואילו בצד השני (ימין) ישנה תצוגה דינמית בהתאם לקטגוריה שעליה אתם נמצאים.
אם לדוגמה הסמן נמצא על קטגורית המוסיקה אזיי בצד ימין תראו מצגת דינמית של האלבומים שלכם, בצורה נעימה וחלקה ינועו תמונות האלבומים ויתחלפו בסדר אקראי. אותה התנהגות נכונה גם לסרטים ותמונות.

אם אתם נמצאים במסך ההגדרות תמצאו בצד ימין נתונים רלוונטיים או הסברים לגבי מהות האפשרות, נקי ויפה.

אחרי ההיסטריה של האייפון ויכולת לדפדף בין האלבומים עצמם במגע אצבע, החליטו באפל להביא את האפשרות הזו גם לאייפוד ובאייפוד ישנה אפשרות לדפדף בין האלבומים באצמעות הגלגלת. הרבה מאוד ביקורות ברשת טענו האיכות הפיצר הזה מאוד נמוכה וכי האייפוד לא מסוגל להתמודד עם המנשק הזה ביעילות. שני עדכונים שאפל הוציאה לאייפוד קלאסיק (נכון להיום עדכון 1.0.2) שיפרו את המצב לרמת שמישות טובה. כלומר לוקח כשנייה-שתיים ל Cover Flow לעלות אבל אחרכך ניתן לגלול בכיף בין האלבומים שלכם כשהוא מבצע את הטעינה לאלבום ברקע, חשוב להדגיש שאם תגללו במהירות מאוד גבוהה אז ברור שאפשר "להשיג" את מנגנון הטעינה שלו ואז האלבומים יגיעו עם סימן שאלה ויקחו שוב שנייה שתיים לטעון את התמונות אבל גלילה מהירה מאוד אין בה שום טעם מכיוון שאתם לא ממש רואים את האלבומים ככה שזו לא ממש הדרך להשתמש בפיצר הזה.

אחד הדברים שהכי חסרים לי ב Cover Flow החדש, ואני מנחש שאפל שכחה אותו ותוסיף אותו בקרוב, הוא האפשרות להוסיף שירים ל On the go Playlist דרך הממשק הזה.
למי שלא יודע רשימות השמעה on the go הן רשימות שאתה בונה באייפוד עצמו, אחד הפיצרים הנחמדים ברשימות האילו הוא שברגע שאתה מתחיל לנגן רשימה כזו כל שיר שתוסיף לה פשוט יכנס לתור וינגן עם סיום השיר שנבחר לפניו, לחיצה ארוכה על שיר / אלבום / רשימת השמעה מכניס את השיר / אלבום / רשימת השמעה לתוך רשימת ה on the go.
לטעמי בחירת שירים לרשימה מתנגנת תוך דיפדוף באלבומים היא אפשרות קלאסית שהיתה צריכה להכנס לגרסה הראשונית של האייפוד קלאסיק / ננו. אני מקווה שאפל יראו לנכון להוסיף את זה במהרה.

עיצוב:
העיצוב של האייפוד תמיד היה פשוט, לבנה דקה ומרובעת שעם השנים רק הולכת ונהית דקה יותר ויותר, הגודל מתאים מצויין לכל כיס והוא מרגיש מאוד נוח ביד.
לעומת הדגם הקודם העיצוב השתנה מעט, הדגמים נהיו דקים יותר (למרות העליה בתכולה) והחלק הקידמי שונה, אם בדגמים הקודמים החלק הקידמי של האייפוד היה עשוי פלאסטיק לבן / שחור שיהיה יפה במיוחד אבל נשרט בקלות, היום החלק הקידמי עשוי מתכת בצבע שחור / כסוף בגוון מט. אני חושב שהאייפוד הקודם (5 / 5.5) היה יותר יפה אבל העמידות של האייפוד החדש מאפשרת להסתובב איתו ללא כיסוי ככה שבסהכ זהו שינוי טוב לטעמי.

וידאו:
אין ספק שאחת הסיבות לקנות אייפוד קלאסיק (בטח בגודל 160 גיגה) היא האפשרות לאכסן בו וידאו והאייפוד קלאסיק החדש מביא איתו בשורות טובות ופחות טובות, מצד אחד האייפוד קלאסיק יכול להוציא היום אות באיכות של 480p ואפילו 576p, אני מרשה לעצמי להניח שעם יציאת תוכן איכותי יותר בחנות המוסיקה של אייטיונס (720p) גם האייפוד ישודרג על מנת שיוכל לנגן גם איכות כזו.

מן הצד השני האפשרות הזו מחייבת לקנות כבל מיוחד, זה לא היה כלכך מעצבן אם אפל לא היתה גורמת לכל הכבלים הקודמים והתוספים הישנים יותר, להפסיק לעבוד. באייפוד דור 5 / 5.5 ניתן היה לחבר כל כבל PL ל 3 RCA ולנגן תכנים בטלוויזה (דרך composite) באיכות בסיסית של 480i הפיצר הזה היה נחמד מאוד גם לצורך הצגת תמונות על טלוויזה אפילו.
נכון להיום האפשרות הפשוטה הזו בוטלה לחלוטין ורק עם כבלים הכוללים ציפ מיוחד (כל חברת צד שלישי יכולה לרכוש אותו) אפשר לנגן וידאו החוצה באייפוד.

אני לא רואה סיבה שאפל לא תחזיר את האפשרות הישנה (ברמת הוידאו הבסיסית) ותאפשר למי שרוצה את האיכות הגבוהה יותר לרכוש את הכבלים החדשים.

חשוב לי להדגיש שהאייפוד קלאסיק אינו מכונת הסרטים המושלמת, לטעמי המסך שלו קטן מדי בישביל להנות מסרטים לגמרי, אמנם המסך טוב מספיק בכדי שאפשר יהיה לראות סירטון / תוכנית קצרה או אפילו סרט קולנוע עליו אבל אם וידאו זה הקטע שלכם הייתי ממליץ לבדוק מסכים יותר גדולים, במיוחד לכיוון ה 3.5+.

איכות הנגינה טובה מאוד לטעמי, אל מול האייפוד דור חמישי ישנו שיפור ניכר במסך, ראשית הוא יותר בהיר ושנית הטווח הדינמי של הצבעים רחב יותר. במספר ביקורות שקראתי ברשת מספרים שהמסך דומה מאוד באיכותו למסך של דור 5.5, אבל מכיוון שאהאייפוד הישן שלי הוא דור 5 לא יכולתי להשוואת בעיין.
גם המנשק הוידאו השתנה מעט ובגרסה האחרונה לכשלוחצים על כפתור ה Action במקום שהאפשרויות סתם יופיעו על ההמסך הן פשוט מחליקות אל תוך המסך (מלמטה כמובן בכדי שלא להפריע לצפות).
אפשרות ה Fast forward שופרה והאייפוד מגיב הרבה יותר טוב לנסיונות הרצה מהירה קדימה כך שגם אפשרות זו נחמדה מאוד.

אחד החוסרים של האייפוד בתחום הוידאו (במיוחד לנו בארץ הקודש) הוא חוסר התמיכה של האייפוד בכתוביות, עד היום כאשר רצינו לראות סרט באייפוד עם כתוביות היה צורך להריץ את הסרט בתוכנה שתצרוב את הכתוביות על המסך באופן סופי.
לבעיה זו אין עדיין פיתרון אבל יכול להיות שיהיה בפיתרון ביניים, בגרסת האייפוד האחרונה אפל הוסיפה תמיכה ב Captions לסרטים אמנם בדרכ כשאומרים Captions הכוונה היא לכתוביות שמיועדות לכבדי שמיעה אבל אני מניח שתוכנות שונות יוכלו לעשות באפשרות הזו שימוש על מנת לעזור לשתול כתוביות שאפשר להסיר בקלות, אנחנו עדיין רחוקים מכתוביות מלאות אבל זהו צעד קטן בכיוון.

אודיו:
את השוואת האודיו ביצעתי כראגיל עם קבצים אשר קודדו מדיסקים מקוריים ל Apple Lossless.
את השירים שמעתי באוזניות Grado SR80 שלי גם באייפוד קלאסיק החדש וגם באייפוד דור חמישי שלי על מנת לתת מעבר לאיכות הצליל הכללית גם השוואה עם דגמי אייפוד קודמים יותר.

הסאונד באייפוד קלאסיק קצת יותר רחב, כך נראה לי, אמנם ההבדל הוא מינורי והרבה פעמים היה לי קשה מאוד להבדיל בין הצליל. באופן כללי הצליל באייפוד טוב מאוד, הבמה רחבה ועם אוזניות טובות גם הבאס מצויין.
כמו תמיד אומר גם הפעם שאם אתם שוקלים לקנות נגן ולהישאר עם האוזנית המקוריות שלו זה מעט מיותר כי בשידרוג לא יקר של אוזניות לאיכותיות יותר אתם יכולים להעלות את איכות הצליל בצורה רצינית מאוד.

למרות שבכמה ביקורות ברשת יצא לי לקרוא אנשים שטוענים שהווליום של האייפוד קלאסיק יותר נמוך מהאייפודים הקודמים אני לא שמתי לב להבדל משמעותי.

לסיכום, אם אתם מתקדמים מאייפוד ישן יותר או מחפשים נגן חדש אני חושב שלא תתאכזבו מהאייפוד קלאסיק.
חשוב לי להדגיש שאני אישית אוהב לשמוע מוסיקה מצורה נקיה, כלומר ללא EQ או מניפולציות על המוסיקה, אם אתם אוהבים לשחק אם ה EQ במוסיקה שלכם אז חשוב לדעת שלמרות שיש לאייפוד מספר לא מבוטל של EQ PRESETS (ועכשיו עם המנשק החדש גם תראו איך בדיוק המצב הזה נראה באקולייזר) עדיין אין אפשרות להגדיר את האקולייזר לבד, פיצר נוסף שיכול להיות מאוד נחמד זו האפשרות להגדיר לכל שיר מצב אקולייזר משלו מה שיכול להיות מגניב במיוחד אם יש שירים שאתם אוהבים עם הרבה באס ואחרים בצורה אחרת.

תמונות:
האייפוד מסוגל לסנכרן תמונות ולהציג אותם על המסך, אמנם ביחס לאייפון ולאייפוד טאצ' באייפוד קלאסיק אפשר רק לגלול בין התמונות ואין שום אפשרות לבצע זום או לסובב את התמונות.

לטובה יש לציין את השינוי במנשק הכללי, הרגע הלבן שעליו הוצגו התמונות בגרסאות הקודמות הוחלף לרקע כמעט שחור ובמקום 5 על 6 תמונות בגרסת האייפוד וידאו עכשיו נכנסים במסך רק 3 תמונות על 5 מה שמאפשר לראות את התמונות יותר טוב (שינוי לטובה לטעמי).

מתצוגת השקופיות אפל הורידה חלק מהמעברים (במיוחד היותר מיוחדים שביניהם כמו קוביה) והשאירה את השש הקלאסיים שקיימים גם האייפוד טאצ' ובאייפון.
קצת חבל לטעמי להוריד דברים שכבר היו אבל לטעמי זה לא כלכך משמעותי, התמונות עדיין נראות טוב מאוד ועדיין ניתן לסנכרן את התמונות כולל התמונות באיכות מלאה לאייפוד עצמו, כך שאפשר להוריד אותן מכל מחשב בגישה לדיסק של האייפוד.

לצלמים שבינייכם יש לי בשורה רעה, המתאם של אפל שאפשר להעביר תמונות מהמצלמה (חלק מהדגמים) ישירות לתוך האייפוד כבר לא עובד עם האייפוד קלאסיק וזו בעיה למי שנהנה להסתובב עם מצלמה ולגבות את התמונות לתוך האייפוד בכל מקום.
אני אישית כתבתי לאפל על הנושא ובאינטרנט ישנם קצת דיבורים בנושא - אני מקווה שזה עניין של עידכון תוכנה והכל יחזור לעבוד.

משחקים:
המשחקים שמגיעים עם האייפוד מזמן לא רלוונטיים ולא היו הרבה יותר מגימיק נחמד.
לכשאפל פתחה את האייפוד למשחקים והחלה למכור כאילו לאייפוד דור חמישי רבים קיוו שגם האייפוד יקבל עידכון במשחקים שלו וזה אכן קרה.

במקום המשחקים הישנים שהיו מגיעים עם האייפוד (שובר קירות, צנחנים, סוליטר, ובוחן מוסיקה) באייפוד קלאסיק ישנם 3 משחקים חדשים לגמרי והרבה יותר מגניבים, שובר הקירות הוחלף בוורטקס (שובר קירות מודרני שמתאים בצורה מצויינת למנשק הגלגלת של האייפוד), הסוליטר הוחלף בגרסה הרבה יותר מגניבה שלו, משחק הצנחנים נעלם ובמקום בוחן המוסיקה יש עכשיו משחק מוסיקה הרבה הרבה יותר מגניב, המשחק עובר על כל השירים שלכם וכמו שעשועון טלוויזה בוחן אותכם על אמנים, אלבומים, קטעי שירים וכל נתון אחר בסיפרית המוסיקה שלכם, שיפור מצויין במנשק חדש ומרענן.

שוב בשורה רעה, אם קניתם משחקים לאייפוד דור חמישי שלכם הם לא יעבדו על הקלאסיק.
אני אישית קניתי משחקים רק עכשיו לקלאסיק ושמחתי לגלות שהם עובדים מצויין גם האייפוד דור חמישי הישן. (הטטריס ממש ממכר).

רשימות כתובות / יומן / קבצי טקסט:
כמו בדגמים קודמים של האייפוד כך גם באייפוד קלאסיק ישנה אפשרות לסנכרן רשימת כתובות ויומן לאייפוד.
במקינטוש הסינכרון מתבצע מול תוכנת הכתובות והיומן שבנויות ב OSX ואילו בחלונות הסינכרון מתבצע אל מול Outlook, במידה ומותקן על המערכת או מול תוכנת הכתובות של חלונות (במידה ולא מותקנת תוכנת Outlook על המחשב אין אפשרות לסנכרן יומן).

כמו האייפודים הקודמים גם האייפוד קלאסיק מאפשר צפיה בקבצי טקסט פשוטים, למי שרוצה לעשות קצת יותר עם הקבצים האילו שווה לדעת שניתן ליצור בהם קישורים (בדומה ל HTML) לדפים אחרים ואפילו קישורים לשירים באייפוד מתוך קובץ הטקסט.

האפשרויות האילו הוצגו לראשונה כבר לפני כמה שנים ולא השתנה הרבה בפיצרים האילו והם נותרו בסיסיים למדי, נכון יהיה להניח שבגלל המנשק המוגבל של האייפוד, במיוחד לעומת האייפוד טאצ', לא נראה בעתיד עידכונים לאפשרויות המיני PDA האילו, אבל זוהי ללא ספק עוד דרך להוציא קצת יותר מהאייפוד שלכם.

סיכום:
אם אתם חדשים לשוק הנגנים ומחפשים נגן מוסיקה האייפוד מספק פיתרון מצויין, הקלאסיק כולל הרבה מקום בעיצוב מודרני ונוח.
כמו כל נגן חדש ישנן עוד כמה בעיות שאני מניח יבואו על פיתרונן בתור עידכוני תוכנה למכשיר שחלק מהם כבר יצאו ושיפרו את הביצועים של המכשיר. (גם לאייפוד דור חמישי היו כמה בעיות בהתחלה)

הסיבה היחידה שלא הייתי ממליץ על אייפוד היא אם יש לכם צורך ברדיו או אפשרויות הקלטה עכשיו (מכיוון שהאייפוד תומך באפשרויות אילו רק עם תוספים חיצוניים) או אם אתם בשום אופן לא מוכנים להתרגל לעבוד עם תוכנה על מנת לסנכרן.
אם יש לכם הרבה תוספים לאייפודים ישנים (כמו כבלים ומוצרים לניגון וידאו או מתאם לסינכרון תמונות ממצלמה דיגיטאלית) אז מומלץ לבדוק אם השידרוג לא יהרוס לכם את התאימות של התוסף לאייפוד.

אם יש לכם אייפוד דור ישן עם תמיכה בעיברית או שרוב השירים שלכם הינם בעיברית חשוב לזכור שנכון לכתיבת שורות אילו אין עדיין עברית לאייפוד קלאסיק ומכיוון ש iDigital עוד לא ממש פעילים אין כרגע אפשרות לדעת מה הסטטוס של העברית לאייפוד קלאסיק.

הטוב:
* ים מקום במחיר מצויין
* תוכנת סינכרון שמאפשרת לנהל את השירים בכל צורה שתרצו
* תמיכה מובנת בפודקסטים וב Audiobooks
* זמן נגינה ארוך במיוחד (40 שעות מוסיקה לדגם ה 160 גיגה)
* תמיכה בוידאו גם במכשיר וגם בנגינה חיצונית (באיכות יוצאת מהכלל - פרוגרסיב)
* ים תוספים לכל מה שתרצו
* קהילה מאוד גדולה ומאוד תומכת

הרע:
* תוכנת סינכרון היא חובה
* אין רדיו או אפשרות הקלטה מובנת
* נכון לעכשיו אין עדיין תמיכה בעיברית
* מבוסס דיסק קשיח ולכן יותר רגיש
* מסך יחסית קטן (2.5 אינשט כשהזון מגיע היום עם מסך 3.2 אינטש)
* חוסר תמיכה בפורמטים פופולארים אחרים (למשל אין תמיכה ב OGG או ב FLAC)

עידכונים:
נכון לכתיבת שורות אילו הגרסה העדכנית של האייפוד קלאסיק היא 1.0.2, גרסה זו משדרגת מאוד את מהירות התגובה של המנשק ושל ה cover flow אבל נראה כי זה בא על חשבון הסוללה.
אני מניח שעידכון נוסף יגיע בקרוב שיתקן גם את הבעיה הזו (לעניות דעתי המקצועית זה פשוט עניין של סידור התמונות של ה cover flow על הדיסק במיקום רציף).
גם האייפוד דור חמישי שלי לא היה חף מבעיות לכשהוא רק יצא.

עידכון נוסף (הבעיות נפתרו):
גרסת האייפוד קלאסיק נכון להיום היא 1.1.2 והיא עובדת בצורה טובה מאוד גם ב cover flow מבלי להשתמש בסוללה בצורה קיצונית.

[כל הזכויות לתמונות בביקורת הזו שמורות]

12 תגובות:

Unknown אמר/ה...

בלוג מעולה!
שאלה: אם מביאים אייפוד מארה"ב, האם זה עלול ליצור בעיות מבחינת מתאמים?

Nir Sagiv אמר/ה...

אין בעיה עם מתאמים - צריך רק מתאם לשקע - כמובן שהאייפוד נטען מה USB ככה שזה לא דורש שום דבר - אם תביא מטען אז צריך רק מתאם לשקע

אנונימי אמר/ה...

עדכון העברית של iDigital לא מתאים לאייפוד קלאסיק. בעיה. האם יש פתרון?

Nir Sagiv אמר/ה...

נדב, אין שום פיתרון לעיברית לאייפוד קלאסיק.

הקושחה של האייפוד קלאסיק (כמו גם הננו) נעולה ולכן אין אפשרות לפרוץ אותה כל מנת להתקין עליה עיברית.

אנונימי אמר/ה...

כן... זה טוב ויפה שהקושחה נעולה, אבל חשבתי שiDigital הם נציג רשמי שלא צריכים להמשיך לקנות תוכנות של האקרים ע"מ לספק לקהל המקומי שירות בסיסי. הם אמנם לא גרועים כמו ידע, אבל עושה רושם שהבטחותיהם לעתיד ורוד-מטאלי היו בעלמא.

Nir Sagiv אמר/ה...

גם בורוד יש גוונים :D

אנונימי אמר/ה...

התאריך היום 30.1.2008 האם יש היום תוכנה בעבית ??

Nir Sagiv אמר/ה...

אין עדיין עיברית וגם נראה שלא תהיה בינתיים

אנונימי אמר/ה...

היום 01.06.2010
האם יש כבר עברית לקלאסיק (80 GB)?
האם צריך לזרוק את האייפוד לאשפה?

Nir Sagiv אמר/ה...

כמו שכתבתי כבר כמה וכמה פעמים
לא נראה שתהיה עיברית לאייפוד קלאסיק.

בטח שלא לדגמים הקודמים - אולי אם אפל ימשיכו ליצר את הקלאסיק אז יהיה לדגמים החדשים.

לא חושב שצריך לזרוק לאשפה - הרי לא היתה עיברית שקנית אותו ועדיין קנית אותו אז אני לא ממש מבין למה קנית אותו מלכתחילה אם עכשיו אתה רוצה לזרוק אותו לאשפה...

אנונימי אמר/ה...

יש באייפוד הזה נייק+אייפוד?

Nir Sagiv אמר/ה...

לא, באייפוד קלאסיק אין תמיכה באייפוד פלוס נייק