Google Analytics

יום שישי, אפריל 30, 2010

מנכל אפל מגיב במכתב פתוח לעניין הפלאש באייפון / אייפוד טאצ / אייפד

סיפור האהבה-שנאה בין האפל לאדובי בעניין הפלאש באייפון / אייפוד טאצ ואייפד רץ כבר הרבה זמן, הרבה מילים קשות נאמרו והרבה עוד יותר ספקולציות רצו ברשת בנוגע לסיבה שאפל לא מוכנה לשלב את הפלאש בטלפון הסלולארי שלה.

מנכל אפל, סטיס ג'ובס, יצא במכתב פתוח לציבור הרחב (באתר אפל ניתן למצוא את המכתב) ובוא הוא מתאר את הסיבות שבגינם המכשירים הניידים של אפל, האייפון / אייפוד טאצ והאייפד לא מקבלים תמיכה בפלאש.

אנסה להביא כאן סיכום קצר של הדברים, את המכתב כולו תוכלו למצוא כאן.

מנכל אפל פותח את המכתב (שכותרתו "מחשבות על פלאש")  כשהוא נותן סקירה קצרה על היסטוריית שתי החברות. אפל היתה החברה הראשון שאדובי פיתחה אליה ובמשך שנים רבות היחידה.
גם היום קרוב ל 50% ממכירות החבילות התוכנה של אדובי נמכרות על הפלטפורמה של אפל.

הרבה מדברים בתיקשורת, ממשיך מנכל אפל, על כך שאפל בחרה שלא להכניס את התמיכה בפלאש למכשיר מסיבות עיסקיות אך הסיבות הינם אחרות לגמרי.
סטיב ג'ובס מונה שש סיבות בגינן אין היום תמיכה בפלאש בשום מוצר נייד של אפל.

פתיחות
סביבת פלאש הינה סביבה סגורה לגמרי, סביבה שב 100% מהאינטראציה איתה מנוהלת על ידי אדובי.
החל מסביבת הפיתוח, דרך הפאגינים השונים לפלטפורמות השונות ועד הגדרת הפיצרים הנתמכים או אילו שלא נתמכים בסביבה. אמנם פלאש נפוץ מאוד לשימוש הן באינטרנט והן על מחשבים רבים אבל, טוען ג'ובס, אדובי יכולה בכל רגע נתון לשנות משהו בפלאש ולסגור תמיכה בפיצר או בפלטפורמה כל שהיא.

אפל פיתחה את חווית הגלישה באינטרנטית שלה על סטנדרטים פתוחים, HTML5 לדוגמא כמו גם H.264 הם פורמטים פתוחים כשכל החברות המובילות ברשת תומכות בסטנדרטים האילו (גם גוגל / פיירפוקס וחברות נוספות רבות).

אפל יצרה גם מערכות סטנדריות לרשת, בסיס הדפדפן של האייפון / אייפוד טאצ והאייפד הוא פרויקט קוד פתוח שאפל אימצה בשם WebKit הדפדן הזה מהווה היום את הבסיס לדפדפן ספארי בכל המכשירים הניידים של אפל (כמו גם המחשבים הרגילים).
גם דפדפן של גוגל, כרום מבוסס על WebKit כמו גם הדפדפן במערכת ההפעלה הניידת של גוגל, כרום ואפילו הדפדפן הנייד של פאלם במערכת ההפעלה שלה, Web OS. 
הבסיס של WebKit תומך בכל התקנים החדשים והפתוחים של הרשת ובכללם HTML5 ו H.264 ואחרים.

כל האינטרנט
אחת הטענות שאדובי חוזרת ומעלה בכל פעם בנוגע לחוסר התמיכה של אפל בפלאש היא שאפל לא יכולה לטעון שהמכשירים שלה מביאים את האינטרנט למכשיר הנייד מכיוון שחוסר התמיכה בפלאש גורם לחווית הווב להיות לא שלמה - כ 75% מהוידאו באינטרנט (נתונים של אדובי) מבוססי פלאש וחוסר התמיכה בפלאש הוא בעצם חוסר התמיכה באינטרנט.
סטיב עונה לטענה הזו בנתון שאדובי נוטה להתעלם ממנו, מעל 40% מהווידאו המוגש ברשת מגיע מ youTube שאמנם תומך בפלאש אבל תומך גם ב H.264 פורמט פתוח שנתמך על ידי כל המכשירים של אפל. אתרים רבים אחרים ברשת תומכים גם בפלאש וגם ב H.264 ובין האתרים האילו ניתן למצוא אתרים פופולאריים ביותר - ככה שהחוויה אינה כלכך חסרה.

חוסר התמיכה בפלאש, טוענת אדובי, פוגעת גם במשחקים מבוססי פלאש שיש ברשת ומשתמשי המכשירים הניידים של אפל לא יכולים לשחק בהם.

לטענה זו עונה סטיב גם בהמשך אבל בנקודה זו הוא מציין שיש מעל 50,000 משחקים היום בחנות האפליקציות ככה שמשחקים כנראה שלא חסרים למשתמשי האייפון / אייפוד טאצ ואייפד.

אמינות, בטיחות וביצועים
אחת הבעיות העיקריות עם פלאש היא בשלושת הנקודות האילו, ממשיך סטיב ומצטט נתונים של חברת האבטחה סימנטק שסימנה את אדובי ופלאש כמקור פירצות מספר אחת במהלך השנה הקודמת 2009.
אפל לא מעוניינת לפגוע באבטחה של משתמשי המכשירים שלה ולכן היא לא רואה סיבה לתמוך בפלאש של אדובי.

בנושא הביצועים מזכיר לנו סטיב ג'ובס שאדובי מדברת כבר מתחילת 2009 על גרסת פלאש מלאה למכשירים ניידים - כזו שעדיין לא בנמצא עד היום - אמנם אדובי הבטיחה שעד המחצית השנייה של 2010 נראה גרסה כזו אבל ההבטחה הזו הובטחה גם לגבי המחצית הראשונה של 2010 והמחצית השנייה של 2009...

חיי סוללה 
צריך לזכור שהיום כל טלפון (חכם) סלולארי כולל ציפ מקודד H.264 בחומרה.
ציפ כזה מסוגל לרנדר וידאו במאמץ קטן הרבה יותר.
אם האייפון מנגן H.264 במשך 10 שעות עם הסוללה שלו - ניגון וידאו בפורמט פלאש יוריד את זמן הנגינה ל 5 שעות בלבד, כמו שכבר הזכרנו הפורמט של פלאש סגור ולכן אין שום אפשרות לאף אחד לממש אותו בציפ.

מסך המגע
הרבה נוטים להתעלם מהעובדה שהמכשירים הניידים המודרנים מצויידים במסך מגע בעוד כל הפלאש ברשת מיועד למערכת מבוססת עכבר. מערכת ארועים של מעבר עכבר ולחיצת עכבר. בעוד שהמנשק של האייפון / אייפוד טאצ והאייפד מבוססים על מגע, גרירה, צביטה (אם ככה קוראים לזה) ותנועות של כמה אצבעות ביחד.

רק העובדה הזו תחייב את רוב האתרים האינטראקטיביים לכתוב מחדש את האתרים שלהם - אז אם לכתוב מחדש למה לא ישירות לפורמט HTML5 שהוא פורמט פתוח ומודרני יותר?

כבלי פלטפורמה אמצעית
כנקודה שישית מעלה סטיב את עובדת היות פלאש מערכת מתווכת.
כזו שעומדת בין המפתח לבין הפלטפורמה לה הוא כותב.
אפל אינה רוצה להיות שבויה בידיה של אדובי, אם מפתחים יעבדו על פלאש על מנת לפתח לאייפון / אייפוד טאצ או אייפד יהיה מרחק בין אפל למפתחים שלה. כל פיצר שאפל תוציא לא יהיה קיים למפתחים עד שאדובי תתן תמיכה בו - הדבר נהיה עוד יותר גרוע אם הפלטפורמה קיימת על מערכות אחרות.
קחו דוגמה בה אפל מוציאה פיצר חדש שעוד לא נתמך באנדרואיד - מתוך העובדה שאדובי מייצרת בסיסות פלאש לכל הפלטפורמות אין היא יכולה לתת תמיכה בפיצר החדש - והמפתחים לא משתמשים בו.
התנהלות כזו אינה מקובלת על אפל - היא רוצה להיות אחראית למעגלי הפיתוח לפלטפורמה שלה ולא לתת לאדובי לנהל את המכשירים של אפל.

בנימה אישית אסכם.
סטיב מעלה כאן טיעונים כבדי משקל.
אני יכול לומר מנסיוני שעל האייפון / אייפוד טאצ אני לא מרגיש חוסר רב של פלאש, למרות שהאכזבה בלהגיע לאתר רק כדי לגלות שהוא בפלאש יכולה להיות מבאסת לעיתים.
מצד שני אני חווה את הבאגים של אדובי ופלאש על המק שלי שוב ושוב (פלאש של אדובי אחראי למעל 50% מהנפילות של OSX לפי נתונים שהביא סטיב במסמך שפרסם.

מצד שני עוד אין לי אייפד ואני לא יודע עד כמה חסרה החוויה של הפלאש במכשיר כזה..

זהו כמובן צד אחד של המטבע אבל מועלות כאן נקודות מעניינות למדי ששווה לחשוב עליהן.




אין תגובות: