Google Analytics

יום שישי, דצמבר 12, 2008

אייפוד טאצ דור שני ביקורת - iPod Touch 2G Review

אייפוד טאצ דור שני - ביקורת
האייפוד טאצ הוא מוצר שנוי במחלוקת אצלי, היה לי את האייפוד טאצ דור ראשון במשך תקופה ארוכה (גרסת ה 16 גיגה) וגם כתבתי אליו ביקורת אוהדת מאוד כאן בבלוג בעבר.
מצד אחד האייפוד טאצ הוא ללא ספק נגן המוסיקה הטוב ביותר שאפל הוציאה איפעם, המנשק של המכשיר אינטואיטיבי, נעים ומגיב בזריזות.
לצפות בנגן בסרטים זו חוויה מצויינת וגם ה cover flow מחזיר עטרה ליושנה ותחושת הדיפדוף בין האלבומים מזכירה לי ימים רחוקים - שלפני מהפכת נגני המוסיקה מבוססי הזיכרון.

מצד שני כשיש אייפון בסביבה אני לא רואה שום סיבה לקנות את האייפוד טאצ, האייפון משלב בתוכו גם את הטלפון ויותר מכך משלב בתוכו רשת דור שלישי שהופכת את חווית האינטרנט במכשיר לניידת לגמרי - כי האינטרנט איתכם בכל מקום.

אם אייפון הוא לא אפשרות מבחינתכם (אין לכם טלפון סלולארי ואתם לא מתכננים לקנות אחד / או לא יכולים לקנות טלפון מכל סיבה) האייפוד טאצ הוא אחד הנגנים / תיקשורתנים / מכונות המשחקים המומלצות יותר לטעמי.

מכיוון שכבר כתבתי ביקורת מקיפה על האייפוד טאצ (דור ראשון) אני הולך להתרכז בעיקר בשינויים שנעשו לאייפוד טאצ בגרסה האחרונה, חשוב לזכור שהשינויים באייפוד טאצ מתחלקים לשניים, שינויים בחומרה של המכשיר ושינויים בתוכנה.
בעוד את השינויים בתוכנה ניתן להתקין גם על האייפודים הישנים (באמצעות עידכוני תוכנה). השינויים בחומרת המכשיר אינם ניתנים לשידרוג.





האייפוד הקייפי ביותר עד היום
האייפוד טאצ החדש יצא לאור כשאפל מוכרת אותו כמכונת משחקים לכל דבר, חשבו לזכור שכניסה זו של אפל לעולם הזה אינה משימה קלה, חברת סוני עם ה PSP כמו גם נינטנדו עם ה DS הינן שחקניות חזקות מאוד בתחום ולא בקלות יתנו לאפל לנגוס בשוק שלהן. אבל אפל מכוונת לשוק אחר, במקום לנסות לתפוס את הגיימרים הכבדים אפל עושה עבודה יותר מעמיקה ומחזירה את המשחקים היום יומיים למרכז הבמה, עם אלפי משחקים בחנות האפליקציות (חלקם חינמיים) והיכולת להוריד משחק ברגע מכל מקום שיש בו קישוריות אינטרנט האייפוד טאצ הופך למכונת משחקים טובה ביותר, תוסיפו לזה את העובדה שגם החברות הגדולות (דוגמת EA) מאמינות בפלטפורמה ואתם מקבלים משחקים בכל הרמות ולכל סוגי השחקים, ממשחקים אקשן, דרך משחקים חשיבה ואפילו משחקים לילדים קטנים.

תוכן תוכן ועוד תוכן - בכל מקום
אחד הפיצרים החשובים ביותר במכשיר היא האפשרות לצרוך תוכן בכל מקום, ולמה אני מכוון.
בואו נניח שאתם נמצאים כרגע בטיול ופתאום נזכרתם שהיום אמור לצאת האלבום החדש של אמן זה או אחר - לנסוע לעיר הקרובה ולקנות שם את הדיסק זה לא ממש פיתרון כי אתם צריכים גם מחשב על מנת להכניס את המוסיקה לאייפוד - אבל עם חנות המוסיקה שמשולבת בתוך המכשיר אין לכם שום בעיה - אתם פשוט נכנסים לחנות, מוצאים את האלבום וקונים אותו במקום!
האלבום יורד לאייפוד שלכם כולל תמונת האלבום ואתם יכולים להתחיל לשמוע - ברגע שהאייפוד שלכם יחובר חזרה למחשב הראשי שלכם האייטיונס במחשב שלכם יראה שיש שירים חדשים על המכשיר ויעביר אותם אוטומטית לאייטיונס.
אבל הנוחות לא נגמרת רק שם - בגרסת התוכנה החדשה של האייפון / אייפוד טאצ אתם יכולים להוריד פודקסטים ישירות מהאייפוד עצמו (פודקסט היא תוכנית אודיו / וידאו שמועלת לרשת וניתן לומר לאייטיונס לסנכרן אותה ישירות לאייפוד - ככה שתוכלו לראות / לשמוע את התוכנית בכל זמן שתירצו).
כל תוכנית שאתם מאזינים לה אבל אתם לא נמצאים ליד המחשב שלכם בכדי לסנכרן את התוכנית תוכלו להוריד ישירות מהרשת - בקלי קלות!
כמובן שאסור לנו לשכוח את חנות התוכנות - מקרה שהיה לי לפני כמה זמן - הייתי אצל חבר ורצינו לנגן בגיטרה - אבל היא לא היתה מכוונת והמכוון של החבר אבד...
נכנסתי בקלות לחנות האפליקציות וקניתי תוכנה חביבה GuitarToolkit שמאפשרת לכוון את הגיטרה כמו גם דברים רבים ואחרים שקשורים למוסיקה (מצאת אקורדים וכו') - את התוכנה אמנם התקנתי באייפון אבל האייפוד החדש שבשילוב האוזניות החדשות של אפל מאפשר להשתמש במיקרופון יכול גם הוא לשמש לכיוון הגיטרה - בכל מקום.

אבל יש להזהר עם הקלות הזו - חנות האפליקציות כמו גם חנות המוסיקה הופכת את הקנייה להרבה יותר נוחה וניתן בקלות לבזבז המון כסף בצורה כזו.
עוד חשוב לזכור שנכון להיום בישראל ניתן לקנות רק אפליציקות דרך אייטיונס ועל מנת לקנות מוסיקה יש צורך לפתוח חשבון בחנות האמריקאית ולקנות שם באמצעות כרטיסי מתנה - עוד על העניין תמצאו במדריך שלי לפתיחת חשבון בחנות האמריקאית - כאן בבלוג.

שינויי חומרה באייפוד טאצ דור שני
בגרסה הראשונה של האייפוד אחד הדברים שהפריעו לי מאוד היתה העובדה שהיה צורך להוציא את האייפוד מהכיס על מנת להנמיך את הווליום - לא היו שם כפתורי ווליום על הנגן והיה צורך לעבור למסך מגע על מנת לבצע כל פעולה.
בגרסה החדשה של הנגן העובדה הזו תוקנה וכעת יש לאייפוד טאצ כפתור ווליום, בדיוק כמו לאח הגדול - האייפון.

עוד שינויים באייפוד טאצ כוללים הגדלת הזיכרון וכיום ניתן לקנות אייפוד טאצ עם 32 גיגה - מה שהופך אותו לנגן רלוונטי מאוד - כי עם 32 גיגה כבר אפשר להכניס הרבה מאוד מוסיקה וסרטים.

בהמשך להכנת האייפוד טאצ להיות מכונת משחקים משוכללת המעבד של המכשיר יכול לבצע המהרה (over clocking) של עצמו עד 25% ככה שבמשחקים עתירי ביצועים המכשיר פשוט ירוץ.
נכון להיום האייפוד טאצ דור שני הינו המכשיר הנייד המהיר ביותר של אפל (יותר מהאייפון דור שלישי).

עוד נקודה שהיתה בעייתית לכמה אנשים ותוקנה בגרסה הזו היא נושא הרמקול.
האייפוד טאצ הראשון הגיע ללא רמקול - בכדי לשמוע את המוסיקה היה צורך באוזניות, נכון לגרסה החדשה יש לאייפוד טאצ רמקול אבל הוא לא ממש מתאים למוסיקה.
אני מניח שהסיבה להוספת הרמקול הינה המשחקים, לא תמיד מתאים לשחק משחק עם אוזניות והרמקול הינו באיכות טובה מספיק על מנת לאפשר לשחק משחקים בלי הצורך באוזניות.
זה לא אמור שלא ניתן לשמוע מוסיקה דרך הרמקול - ניתן גם ניתן רק שהאיכות גרועה למדי ואני מניח שהרבה יותר הגיוני ושימושי יהיה לשים אוזניות לצורך האזנה למוסיקה וסרטים.

האייפוד טאצ החדש (כמו כל האייפודים החדשים) מגיע עם תוספת מבורכת ביותר, תמיכה בשימוש במיקרופון.
אמנם אין במכשיר מיקרופון מובנה כמו באייפון אבל אם תקנו אוזניות מקרופון של אפל תוכלו להקליט באייפוד טאצ כמו גם להשתמש בכל פיצר שקשור למיקרופון בתוכנות השונות.
אני לא הצלחתי לבדוק את העניין עם האוזניות אייפון שלי מה גם שתוכנות שעובדות באייפון עם מיקרופון לא הצלחתי להתקין על האייפוד טאצ דור שני שקיבלתי לביקורת ככה שאין לי ממש חוויות לספר - אבל זה לפחות מה שאפל מספרת לנו.

הפיצר החומרתי האחרון שיש באייפוד טאצ החדש הוא התמיכה המובנת ב Nike+. למי שלא מכיר Nike+ זהו פרויקט משותף של חברת אפל וחברת נייק שכולל משדר ומקלט. את המשדר מחברים לנעל (של נייק - אבל לא רק) ואת המקלט מחברים לאייפוד - ככה שבזמן ריצה המכשיר עוקב אחרי האימון שלכם (עם קריאות עידוד באוזניות :D) ובסוף האימון מסנכן את נתוני האימון חזרה לאייטיונס ומשם לאינטרנט לאתר של נייק. לאחר מכן ניתן לראות את האימונים שלכם בצורת גרפים וכו' ולעקוב אחריהם.
עד היום המשדר היה מתחבר לאייפוד ננו בלבד אבל החל מגרסה הזו של האייפוד טאצ המשדר נמצא כבר בתוך ההנגן וכל מה שנשאר לעשות זה לנעול את הנעליים ולצאת לריצה עם האייפוד...

סיכום
האייפוד טאצ דור שני הוא שידרוג משמעותי לנגן ולטעמי מוביל אותו למקום טוב בצמרת הנגנים למוסיקה, וידאו, משחקים ותוכנות.
אם אתם בשוק לנגן חדש הייתי שוקל ברצינות קניית האייפוד טאצ (אם הפיצרים הנוספים חשובים לכם).
אם כבר יש לכם אייפוד טאצ דור קודם אני לא חושב שהשידרוג שווה את המחיר במיוחד מכיוון שאת רוב הפיצרים אתם יכולים לקנות בצורת עידכון תוכנה זול לאייפוד שכבר יש לכם.

המגבלה היחידה של האייפוד טאצ דור שני היא העובדה שעדיין לא ניתן לפרוץ אותו וזה אומר שעדיין לא ניתן להתקין עליו עיברית - בזמן גלישה ברשת אתם יכולים לראות עיברית בצורה לא רעה אבל ללא פריצה אין לכם מקלדת עיברית ותמיכה בעיברית בשמות השירים וכו (הם יופיעו הפוך). אני מניח שבעוד זמן לא רב יפרץ האייפוד דור שני ואז גם המגבלה הזו תוסר - עד אז זוהי לדעתי הנקודה העיקרית שיכולה לעצור אותכם מלקנות את הנגן המצויין הזה.

7 תגובות:

Unknown אמר/ה...

רציתי להודות לך על העזרה והסבלנות:)
ואם אני כבר פה ובמילא לא קשורה לפוסט[מתנצלת!] החריטה על האייפוד שנעשית ע"י אפל מבטלת את האחריות על המכשיר?

Nir Sagiv אמר/ה...

ראשית לתמיכה אני ממליץ לך להכנס לפורום אייפוד בתפוז (אותו אני מנהל) ולשאול שם.

http://www.tapuz.co.il/TapuzForum/main/forumpage.asp?forum=1104

בגדול אני לא חושב שזה מוריד אחריות כי אפל עושה את זה
שווה להתקשר לאיידיגיטל לשאול

Unknown אמר/ה...

וואייייי תודה אחי
זהה עזר לי 8)

אנונימי אמר/ה...

אתה יודע, אני עדיין חוסך לאייפון וחברים שלי מציאים לקנות את האייפון טאצ' דור 2 (יש לי כבר טלפון) מה אתה מציע?

Nir Sagiv אמר/ה...

אני טוען שרק אייפון
ולא רק מהסיבה שהאייפון כולל GPS (מה שאומר שיש ים שירותי מיקום מגניבים שאפשר לעבוד איתם)
ובגלל שהאייפון תמיד מחובר לרשת וזה לדעתי הפיצר הכי מנצח

בכל מקרה כרגע אני לא ממליץ לקנות עכשיו אייפון כי עוד מעט יוצא אייפון חדש אז צריך לחכות...

אנונימי אמר/ה...

קניתי אייפוד ואני לא מצליח לפתוח אותו . האייפוד חדש מהחנות . העם צריך לפרוץ אותו או משו כדאי לפתוח אותו ?

Nir Sagiv אמר/ה...

מה הכוונה לפתוח אותו?
פריצה? אתה רוצה להתקין סידיה?
כנס לבלוג של הדב טים - http://blog.iphone-dev.org/