Google Analytics

יום שישי, ינואר 29, 2010

אייפד - iPad למה זה טוב בכלל?!



שאלת מליון הדולר היא מה לעזאזל הקטע עם האייפד הזה, האם זה הולך לשנות את עולם מהחשבים או שאפל הולכת ליפול עם המיזם הזה?

בשעות האחרונות הרבה אנשים פנו אלי ושאלו אותי מה דעתי על האייפד הזה, האם זה מהפכני? האם זה יצליח? האם אני הולך לקנות אחד?! (כאילו דא?!)

אז החלטתי להעלות את דעתי על הכתב, גם כדי לסדר לעצמי את המחשבות בראש וגם כדי להקל על עצמי בשאלות האינסופיות שאנשים שואלים אולי - קחו קישור ושהיה לבריאות..

המחשב האישי, טעות היסטורית?
לפני הרבה הרבה שנים (בגלקסיה רחוקה) כשמחשבים היו גדולים וכבדים (ויקרים) וחברת IBM היתה החברה של המחשבים אף אחד לא דמיין אפילו שמחשבים יהיו בבתים של אנשים וכשבחור אחד בשם ביל גייטס כתב מערכת הפעלה למחשבים שירוצו בבית חזה שפעם בכל בית יהיה מחשב, אף אחד לא האמין לו.

אבל נראה שלבחור דווקא היה חזון והמחשבים נכנסו לכל בית ובשנים האחרונות אפילו כמה וכמה מחשבים בכל בית (אפשר אפילו לומר מחשב לכל ילד..) והעולם הזה של מחשב אישי בבית הפך להיות ברור מאליו כשהויכוחים היחידים שנוגעים למחשב הם:
  • מי יושב על המחשב ומתי?
  • מחשב נייד או מחשב נייח?
  • חלונות או מק (אולי לינוקס?!)
  • ועוד ועוד...
מן הצד השני המחשבים שיושבים היום בכל בית יוצרים בעיות חדשות גם לאנשים שמבינים במחשבים וגם לאלה שלא ממש מבינים במחשבים.
עכשיו ישנן בעיות של תוכנות שלא עובדות, בעיות של וירוסים ותוכנות רוגלה, בעיות של פורמטים ודפדפנים, בעיות של המרות וידאו ואודיו וכמובן שידרוגי זיכרון, דיסקים קשיחים ושאר ירקות..
ופעם אחר פעם אנשים מתעוררים ואומרים לעצמם (או לחברים) שזה לא עובד, המחשב האישי לא ממש עובד, הוא פשוט כמו שהיינו רוצים שהוא יהיה, הוא לא אינטואיטיבי כמו שהיינו רוצים והוא פשוט לא מבין אותנו.
 
בהבחנה הזו יש הרבה יותר עומק ממה שנראה במבט ראשון, המחשב האישי כפי שהוא היום, ואפשר לומר כפי שהיה מעולה, לא מתאים להיות מוצר מדף לכולם. מעצם העובדה שהוא אמור לאפשר גמישות מירבית ושימושים רבים ומגוונים הוא חייב להיות מסובך, מורכב וכזה שיש צורך במקצוענים על מנת להפעיל אותו.

גם הגישה הקלאסית של אפל ב OS X אינה מספיקה על מנת להפוך אותו לפשוט וגם הנסיונות של מיקרופוסט לייצר מנשק משתמש חדש בחלונות 7 לא פותר את הבעיה הזו, אפשר אפילו לומר שזהו פרדוקס בלתי ניתן לפיתרון - המחשב האישי לא יכול להיות פשוט להפעלה.

המיחשוב הביתי כמוצר
ה iPad מנסה לעשות את מה שהמחשב האישי הבין שאין הוא יכול לעשות, להיות מוצר צריכה ולא פלטפורמה רבת יכולות. אפל בהגדרתם את האייפד ניסו להבין מהם הצרכים של המשתמשים הביתיים ואין יהיה הכי נוח לספק אותם לאוכלוסיה הכוללת. יותר מזה, חברת אפל, ובראשה סטיב ג'ובס, ניסו לייצר מוצר חדש שהוא בעצם מוצר ישן, שהוא בעצם מה שתמיד רצינו מהמחשב שלנו רק שהמחשב הביתי לא הצליח לספק.

אנחנו רוצים חווית מיחשוב פשוטה ועובדת, כמו שיש לנו עם הטלוויזה שלנו, כמו שיש לנו עם נגן ה DVD שלנו וכמו שיש לנו עם הטלפון שלנו (אייפון כבסיס לאייפד כבר אמרנו?).


אז מה זה האייפד הזה בכלל?
עכשיו אחרי שהקדמתי ואמרתי כלכך הרבה בואו ננסה להתחיל שוב צעד אחר צעד ולהבין מה אנחנו בדיוק רוצים מחווית המיחשוב הביתית שלנו, וכשאני אומר אנחנו אני לא מתכוון שמפתח התוכנה, אמן העיצוב, הצלם המיקצועי או הסופר - אני מדבר על המשתמש היום יומי, אבא ואמא שלנו והחברים שלנו (אילו שבדרכ מגיעים אלינו שני וחמישי כדי שנעזור להם עם המחשב שלהם..).

אז בדר"כ היום אנחנו מדברים על אינטרנט, גלישה באתרים שונים, קבלת מידע ולפעמים אפילו כתיבת טאלקבק או שאלה בפורום. אנחנו מדברים על קריאת דואר אלקטרוני, אולי צפיה בתמונות של המשפחה או איזה וידאו מצחיק ביוטיוב.
לפעמים יכול להיות שאנחנו צריכים לכתוב איזה מסמך או קורות חיים, אולי לגלוש בפייסבוק או להוריד מתכון לעוגה, לשחק איזה משחק או להציץ במפה.. ועוד ועוד.

אבל לא מספיק להגדיר רק מה אנחנו רוצים שיהיה במכשיר מכיוון שאפשר בקלות לחשוב שבעצם אין מקום לאייפד לפי הדרישות האילו מכיוון שהמחשב האישי עושה את זה מצויין.
חשוב להגדיר גם מה אנחנו לא רוצים לעשות.

אנחנו לא רוצים לדאוג לגבי וירוסים ורוגלות, אנחנו לא רוצים לדאוג לגבי עידכוני תוכנה או התאמת דריברים.
אנחנו לא רוצים להתקין קודקים שונים ומשונים או לגלות שהתוכנה לא יכולה לרוץ על המחשב שלנו כי אין לנו כרטיס מסך מתאים או כרטיס קול מתאים.

אנחנו לא רוצים לפתוח את המכשיר, לגבות אותו, לשחזר ממנו או לפרמט אותו לבד, אנחנו לא רוצים לגלוש באינטרנט רק כדי לגלות שהותקן לנו איזה tool bar שבעצם עוקב אחרי הפעילות הבנקאית שלנו או האישית שלנו, אנחנו לא רוצים לזכור איפה שמרנו את הסרט האחרון שהנכד שלח לנו ואיפה התמונות מהטיול האחרון לסין - בעצם אנחנו לא רוצים מחשב אישי כמו שהוא נראה היום.

אבל לא ברור האם האייפד באמת מסוגל לעשות את כל זה.. אז זהו, שכן.
האייפד הוא בעצם אייפון גדול והאייפון הגדול מסוגל לעשות את כל זה ויותר, עם כ 140 אלף חצי מליון אפליקציות בחנות (שכולן יכולות לרוץ על האייפד) וכ 100 אלף אפליקציות מיועדות במיוחד לאייפד שיהיו זמינות עם ההשקה של המכשיר תוך כמה חודשים האייפד כבר מסוגל לעשות כל מה שאנחנו רוצים.

עם ההקפדה של אפל על איזה אפליקציה נכנסת לחנות ואיזה לא אנחנו מוגנים מרוגלות ווירוסים ועם המונוליטיות של אפל במספר הדגמים שיש אנחנו בטוחים שכל תוכנה שיש בחנות יכולה לרוץ כמו שצריך על האייפד שלנו.

מעבר לזה המנשק של האייפון כבר הוכיח את עצמו לגמרי, ברור לכל אחד שהרבה יותר קל לתפעל אייפון ממחשב ושהמנשק מגע של האייפון פשוט עובד, הוא אינטואיטיבי, פשוט ועקומת הלמידה בו לא ממש קיימת (לוחצים על מה שרוצים.. מה יכול להיות יותר קל מזה?!)

העובדה שיש מלא אייפונים בעולם ושכמות האפציקציות שכבר נקנו בחנות עומדת על מעל 3 מיליארד מכינה את הקרקע מצויין לאייפד - מכיוון שכבר מיום ההשקה יש מספיק אנשים שאוהבים את האייפד, את המנשק שלו והם אפילו מושקעים בכסף בתוכנות שכבר קנו למכשיר.

האייפד הוא המחשב החדש כפי שהיה צריך להיות כבר לפני הרבה שנים - הוא פשוט לפעלה, אינטואיטיבי ובטוח. הוא מוגבל ולא נותן לאף אחד להרוס אותו או להפריע לחווית השימוש בו.

וזה לא שזהו מצעד הצדעה לאייפד מכיוון שהמכשיר עדיין איננו מושלם, הוא עדיין דורש מחשב כדי להעביר מידע. הוא כולל חנות אפליקציות, מוסיקה וספרים אבל את זו של אפל בלבד והוא עדיין דורש חיבור USB למחשב על מנת להעביר תוכן מהמחשב אליו (למרות שאפשר לקנות עליו שירים / סרטים / סדרות / ספרים / אפליקציות בלי שום בעיה ולעולם לא להצתרך לחבר אותו למחשב.

אין ספק שהאייפד עוד קצת רחוק מהתמונה שאני מנסה לצייר כאן, אבל בדומה למוצרים אחרים שאפל הוציאה האייפד משמש ציין דרך, משנה תפיסה ואני מניח שתוך חודשים ספורים נראה כמה וכמה מכשירים דומים לאייפד הן מבית מיקרוספט (מערכת הפעלה מבוססת חלונות 7 או חלונות מוביל 7) והן מבין גוגל (מבוססת מערכת ההפעלה אנדרואיד או הכרום OS).

הנקודה העיקרית שאני מנסה להציג כאן היא את החזון, מיחשוב בייתי חדש ושונה שפשוט עובד.
אני בטוח שבעוד 5-10 שנים המחשבים שנראה בבתים של מרבית האנשים יהיה מחשבים דומים לאייפד של אפל והמחשבים הבייתיים (אם מבוססי חלונות / לינוקס או מק) יהפכו להיות נישה מקצוענית לאנשים מקצוענים.


2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

דעתי האישית היא שאיפה שהוא אתה צודק לגבי ה 5-10 שנים, אבל אייפד לא יהיה שם עקב המוגבלות העצומה שלו.
עם כמה שינויים קטנים זה היה יכול להיות מוצר מנצח, סייר קבצים, תעבורת רשת ביתית, יציאת HDMI, אפשרות העברת מסמכים (בלי קומבינות בבקשה), קורא כרטיסי זכרון, נגן וידאו ללא המרה של iTunes, מולטי טסקינג, פלאש וכו' כמה.
ללא ספק הייתי מחליף אותו בנייד שלי בנסיעות עבודה ובנוסף הייתי מחליף את ה ARCHOS 7 שלי על הדרך (בעצם אני לא בטוח... יותר קרוב לעבור ל ARCHOS 9....)

Nir Sagiv אמר/ה...

אבל gdilan אתה מפספס את הנקודה - הדברים שאתה רוצה הם לא עבור המשתמש הבייתי - למה לעזאזל מישהו צריך סייר קבצים?
מכשיר שמתוכנן נכון לא צריך מערכת קבצים - משתמש רגיל לא צריך להבין מה זה קבצים - המערכת צריכה פשוט לעבוד.

משתמש פשוט לא צריך להמיר סרטים - למה לו?
הוא יכול לראות סרטים ביוטיוב או לקנות אותם באייטיונס (או להשכיר)

אתה ממשיך להסתכל על האייפד מתוך עיניים של משתמש כבד - תחשוב על סבא שלך או סבתא שלך ומה שהם עושים עם המחשב שלהם - ומה שהם מבינים במחשב שלהם ומה שהם רוצים להבין בו - רק אז תבין למה מיועד האייפד