Google Analytics

יום רביעי, מרץ 25, 2009

MP3HD - הפורמט החדש - האם יש לו סיכוי?

חלק ממהפכת האינטרנט קשורה קשר ישיר למוסיקה בכלל ולפורמט mp3 בפרט.
פורמט המוסיקה הזה אמנם לא היה הראשון, קדם לו פורמט בשם mp2 אשר היה הבסיס ל mp3.
בעוד ה mp2 פותח על ידי אגודת פראנהופר ובמימון האיחוד האירופי, הרעיון מאחורי האלגוריתם היה כיווץ פורמט דיגיטאלי עם איבוד מינימלי של איכות.

את הרעיונות המרכזיים מהפורמט ה mp2 לקחו קבוצת מתכנתים, בהם קרלהיינץ ברדנבורג ויורגן הר ופירסמו את הפורמט בשם mp3 בשנת 1993 - באותו הזמן גם נסגר תקן ה mpeg1 (שה mp3 הינו חלק ממנו).

התקן התחיל לתפוס תאוצה עם האינטרנט ובמיוחד עם אתרי שיתוף קבצים (זכור לכולם Napster שהתחיל את המהפכה).

מאז עברו הרבה מאוד מים בירקון, יצאו עשרות רבות של פורמטים חדשים (חלקם טובים בהרבה מה mp3) אבל אין ספק שה mp3 הוא התקן ד-פקטו של העברת מוסיקה מקווצת ברשת ובנגנים ניידים.

עם הגדילה בכמות המקום בנגנים והחזרה לאיכויות מוסיקה גבוהות יותר התחילו צצים פורמטים Lossless (בעוד ה mp3 מוגדר בפורמט שבשימוש בו מאבדים איכות - Lossy Compression) שנגנים רבים בוחרים לתמוך בהם, אם זה ה Apple Lossless שנתמך על ידי כל גרסאות האייפוד של אפל ועד ה FLAC וה APE.

נראה שחברת Thomson החליטה להכנס סוף סוף לתחום ה Lossless, הפורמט החדש mp3HD אמור להיות הדור הבא של ה mp3.

מצד אחד הוא מכיל בתוכו קובץ mp3 מקורי - מה שאומר הכל נגן שמנגן mp3 גם אם אין לו תמיכה ב mp3HD יוכל לנגן את הקובץ כ mp3, בנוסף הפורמט החדש אין מוריד איכות בזמן הכיווץ מה שאומר שגם האודיופילים ישמחו לשמוע בו.

אני מקווה שבקרוב נוכל לקבל את הפורמט הזה בחנויות המוסיקה on line - מה שיסמן בצורה מוחלטת את המוות של התקליטור.

תגובה 1:

erankatz אמר/ה...

אני חושב שאתה קצת מגזים במשפט האחרון - מה שיסמן בצורה מוחלטת את המוות של התקליטור. משום מה אני לא רואה את זה קורה. רוב האנשים שעדיין טורחים לקנות דיסקים הם לא בהכרח אודיופילים ולא ממש שמים לב לאיכות הסאונד.
מצד שני, גם מי שכן מודע לזה ואכפת לו מזה ואוהב מוזיקה לא בהכרח יפסיק לקנות דיסקים רק בגלל שאפשר לקנות דיגיטלית באיכות טובה. זה אולי ייתן מכה נוספת לתעשייה, אבל אם התעשייה תשכיל למכור דיסקים במחירים נורמליים לשם שינוי ולהפוך את הדיסק/תקליט לחוויה בפני עצמה (ע"ע מארז, חוברת מושקעת וכו') - יהיה לזה רלוונטיות. לפחות עבורי.