Google Analytics

יום שני, ספטמבר 07, 2009

סיומה של תקופה - מותו של נגן ה mp3


ביום רביעי הקרוב אפל הולכת לחשוף את סדרת האייפודים החדשים שלה (זה אמנם לא רישמי עדיין אבל כולנו יודעים שזה בדיוק מה שהולך להיות).

הארוע לא הולך לזעזע עולמות בשום קנה מידה אבל ככל שאני חושב עליו יותר אני חושב שהארוע שאנחנו הולכים לראות ביום רביעי הולך להיות הסמן לסיומה של תקופה - בדומה למוות של הוולקמן ( walkman) קלטות למינידיסק והנגן ה CD הנייד אנחנו הולכים לחזות במותו של נגן ה mp3 הפשוט שכלכך התרגלנו לאהוב ושהאייפוד קלאסיק סימן את תקופת הזוהר שלו יותר מכל.

אבל לפני שנכנס לסיבות שבגינם הגיע הזמן לשינוי הזה אולי נתחיל בקצת היסטוריה על שוק נגני ה mp3 - מישהו פעם אמר שאם תדע מאיפה באת אולי תוכל לנחש לאן אתה הולך.

נגן המוסיקה הדיגיטלי הראשון שראה אור (וגם פטנט נרשם על ידי יוצרו Kane Kramer) יוצר ב 1979 ויכול היה לנגן 3.5 דקות של מוסיקה - הנגן הזה לא הגיע לשום מקום כמובן והיום מיחסים כולם את נגן הmp3 הראשון לחברת Rio, החברה שנסגרה כבר לפני כמה שנים ונפילת מהווה, לפחות לדעתי, את תחילת הסוף של נגני ה mp3. [שווה לציין שקצת לפני היציאה של הנגן של ריו נחשף נגן נוסף שלא הגיע ליצור של חברת Eiger Labs MPMan F10

קצת היסטוריה
הנגן הראשון של חברת Rio ויצא ב 1998, הנגן היה מבוסס על זיכרון פלאש (32 מגה בייט) ולא הכיל שירים רבים (מחירי הזיכרון בימים אילו היה גבוהים ביותר) - עם זאת הנגן היה להיט בתקופת החגים והחברה לא הצליחה לעמוד בביקושים לנגן שהיו הרבה יותר גבוההים מהציפיה.

באותה שנה יצא חברת Compaq עם נגן מוסיקה ראשון שהתבסס על דיסק קשיח (הדיסק בגודל 2.5 אינטש בדומה למחשבים ניידים ולא כמו הדיסקים הקשיחים של האייפוד/זון שגודלם רק 1.8 אינטש).

די מהר הצטרפו חברות נוספות לחגיגה, קריאטיב עם נגן ה Nomad ויותר מאוחר ה Nomad Jukebox, סוני עם Vaio MC-P10 Music Clip ואפילו אינטל הוציא נגן בשם Intel Pocket Concert שהגיע עם 128 מגה זיכרון.

האייפוד של אפל הגיע רק ב 2001 לחגיגה אבל היה הנגן הראשון מבוסס דיסק קשיח שהשתמש בדיסקים קשיחים בגודל 1.8 אינטש - מה שאיפשר לו להיות קטן ועם זאת עם 5 גיגה זיכרון.
למרות שהעובדה שהאייפוד הראשון עבד רק עם מקינטוש הוא נמכר יפה מאוד - ומהר מאוד אפל, אייטיונס והאייפוד הפכו למובילי השוק - כשהחברות האחרות נוטשות לאט לאט את תחום נגני המוסיקה ועוברות לתחום החדש יותר, נגני מולטימדיה ניידים (או mp4 כמו שאוהבים לקרוא להם בארץ).

הראשונה שנכנסה לתחום נגני ה PMP הזה היתה Archos שהוציא נגן שהיה יכול לנגן גם וידאו ולהציג תמונות ב 2002.

שוק נגני המולטימדיה היום
השוק הלך והתפתח מאותו רגע והיום אפשר לומר שיש לנו כמה וכמה קטגוריות מרכזיות בתחום נגני מדיה הדיגיטאלים.

הקטגוריה הראשונה היא נגני הפלאש הקטנים.
הנגנים האילו בדר"כ מכוונים לשני שימושים עיקריים, השימוש הראשוני הוא בזמן ספורט.
הנגנים קלים מאוד, לרוב מצויידים בקליפסים על מנת לתלות את הנגן על הבגד או המכנס כדי שלא יפריעו בזמן האימון. פלח השוק השני הוא מכוון מחיר - בדר"כ המחיר של הנגנים האילו נמוך למדי ומאפשר גם למי שרוצה לקנות נגן של חברה מוכרת לצאת עם נגן כזה אבל בלי חור בכיס.

בין הנגנים בקטגוריה הזו נוכל למצוא את האייפוד שאפל לדורותיו, הקריאטיב סטון לדורותיו, הסנסה קליפ, ה T2 של Cowon ועוד.

הקטגוריה השניה היא הנגנים מבוססי הפלאש הקטנים.
אפשר לומר שהיום בתחום נגני ה mp3 וה pmp הקטנים זוהי הקטגוריה השולטת - רוב הנגנים הנמכרים היום הם בתחום הזה - כאן אפשר למצוא את האייפוד ננו של אפל, את סידרת ה Zen של קריאטיב ואת הסטון של סנסה כמו גם נגנים של iAudio ו Cowon וסוני.

הקטגוריה השלישית היא נגני המוסיקה מבוססי הדיסק הקשיח.
עד היום בתחום הזה יכולנו למצוא נגנים עתירי מקום, אם זה האייפוד קלאסיק שהגיע עד ל 160 גיגה זיכרון והזון של מיקרוספוט שהיום מאפשר 120 גיגה זיכרון.
כבר זמן מה שאין הרבה נגנים בתחום הזה ומכיוון שמחירי הפלאש עדיין גבוהים אין גם יותר מדי אלטרנטיבות לנגנים האילו - שככל הנראה הולכים ונעלמים.

הקטגוריה הרביעית היא ה PMP השונים. (עם המסך הגדול מ 3.5 אינטש)
הראשונה שנכנסה לתחום הזה היתה Archos - וגם היום יש לה כמה ומכה נגנים בקטגוריה.
חשוב לעשות הבחנה בין הקטגוריה הזו לבין נגני המוסיקה מבוסס הדיסק הקשיח - בתחום נגני ה PMP ישנם לא מעט נגנים מבוססי דיסק קשיח אבל ההבדל העיקרי הוא בגודל, בעוד האייפוד / זון הם נגנים שנכנסים בקלות לכל כיס ה PMP בדרכ לא ממש (אפילו הארכוס 5 - שהוא הקטן בקבוצה לא ממש יכול להכנס לכיס עם מסך ה 5 אינטש שלו) - בתחום הזה נכנסים רוב ה PMP של Archos, הנגנים של Cowon לדוגמת ה O2PMP ועוד.

הקטגוריה החמישית (והתחום ההולך וגדל) היא מחשבי המולטמדיה הניידים.
אפשר לומר שהתחום הזה הוא ללא ספק העתיד של נגני המוסיקה.
כבר לפני כמה וכמה שנים התחילו לדבר על כך שהטלפונים הניידים יכבשו בסוף את התחום הזה - אבל לטעמי נראה שלא הטלפונים הניידים הופכים לנגנים ולא הנגנים הופכים לטלפונים ניידים כי אם זן חדש של מכשירים מגיע לשוק - זן של מכשירים חכמים שמאפשרים תיקשורית אינטרנטית בכל מקום (עם על רשת סלולארית או על רשתות WiFi) כשהמכשירים האילו מאפשרים התקנת תוכנות צד שלישי ומצויידים בדרכ במסך מגע כדי לכפר על הגודל הקטן והחוסר במקלדת.

בין החברות הראשונות שנכנסו לתחום היתה Archos - החברה הצרפתית היתה מהראשונות שהתחילה לשווק נגני PMP ובהמשך אפשרה התקנה של תוספים על המכשירים שלה, אם זה דפדפן אופרה בגרסתו הניידית ועד לכמה משחקים ותמיכה בקודקים שונים בנגנים השונים שלה.

היום האייפוד טאצ / אייפון מהווים את הסמן המתקדם ביותר בתחום ועל פי אפל נגן האייפוד טאצ כובש באיטיות ובהתמדה את השוק וכבר מזמן עבר את האייפוד קלאסיק בראש מצעדי המכירות.

גם מיקרוספוט נכנסת למשחק עם ה Zune HD שאמור לצאת ב 15 לספטמבר כשעדיין לא ברור האם הנגן יכלול API פתוח שיאפשר לכתוב לו תוכנות ומשחקים.

לטעמי באותה קטגוריה ניתן לכלול כמה טלפונים סלולארים, אם זה ה pre של Palm שנכתב מראש כמכשיר כזה ואפילו את הטלפונים מבוססי חלונות מובייל בגרסאות 6.5 ו 7 שאמורות להיות מוכנות לעבודה עם מסכי מגע וכיוון חשיבה נייד וקטן.

מן הצד השני ישנה מערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד שעדיין לא עומדת בהבטחות שלה אבל עם העבודה של קהילת הקוד הפתוח והתמדה של חברות דוגמת HTC בביצוע התאמות למכשיר (וגם מעגל מפתחים לא קטן שמתחיל לכתוב אפליקציות לחנות המכשיר) אין ספק שמערכת ההפעלה הזו תפעיל חלק גדול ממכשירי התיקשורת והמולטימדיה שלנו בשנים הקרובות.

אסור כמובן לשכוח שחקנית ותיקה בתחום הסלולאר שכבר כמה שנים מייצרת מוצרי תיקשורת בכדי ללמוד את השור - אני מדבר כמובן על נוקיה שעם ה N97 החדש שלה במקביל ל N900 החדש מכסה גם היא את השוק של תיקשורתנים עם יכולות מולטימדיה.

מבט לעתיד
לא צריך להיות חוזה גדול כדי להבין שהשוק משתנה ושאנחנו הולכים למקום שבו נסתובב עם מכשיר אחד שיטפל בצרכי התיקשורת והמולטימדיה שלנו באריזה קטנה וקומפקטית - השאלה הגדולה היא מתי...

השמועות מדברות על כך שמיקרוספוט הולכת להוציא לגימלאות את מכשירי הזון הישנים (מבוססי הדיסק הקשיח וזיכרון הפלאש) ושה Zune HD יהיה הנגן היחיד שלה.
שמועות אחרות מדברות על כך שאפל הולכת להפסיק את יצור האייפוד קלאסיק והננו, שאפל והטאצ יהיה הנגנים היחידים בהצע של אפל.

חברות אחרות כבר מזמן זנחו את תחום נגני המוסיקה בעלי הקיבולת הגבוהה (חברות כמו iAudio, Cowon וארכוס).

בעתיד הקרוב אנחנו נראה ארבע קטגוריות שולטות במדיה הניידת.
הראשונה תכלול את הנגנים הקטנים מאוד - נגנים לזמן אימון / ריצה / אופניים - תמיד יהיו דרושים כי לא כולם רוצים לרוץ עם טלפון עליהם.
השנייה תכלול נגני פלאש קטנים, דוגמת הננו של אפל, יכול להיות שהמכשירים יכללו מצלמות ואולי קצת יכולות אלחוט אבל בגלל המחיר הזול שלהם וההתאמה שלהם למי שרוצה נגן פשוט וקל אני מאמין שהם ישארו איתנו לעוד הרבה זמן.
הקטגוריה השלישית תהיה המכשירים החכמים דוגמת האייפוד טאצ / Zune HD , אייפון ו Palm Pre.
המכשירים האילו רק יקחו חלק שוק גדול יותר ויותר ועם הורדת מחירי זיכרון הפלאש גם נמצא את עצמנו עם יותר ויותר זיכרון (אולי אפילו עם זיכרון וירטואלי אי שם בשרתי החברה)
הקטגוריה הרביעית תכלול PMP גדולים יותר - למי שרוצה לראות סרטים בדרך על מסך גדול - מכשירים עם מסך של 6-9 ושהם על גבול הנטבוקים רק בתצורת מסך מגע בלבד.

העתיד כבר כאן?!
השאלה הגדולה שנשאלת היא מתי - השמועות טוענות שאנחנו כבר שם - וכל מה שסיפרתי בפיסקאות הקודמות מראות בבירור שהמכשירים החכמים הם העתיד - אבל האם אנחנו באמת מוכנים לזה?!

זיכרון הפאלש עדיין יקר - הנגן החדש של מיקרוספוט מגיע עם 32 גיגה זיכרון והשמועות האחרונות מדברות על כך שהאייפוד טאצ יגיע עם 64 גיגה בגרסה היקרה ביותר שלו.
אבל זה לא ממש מספיק - למי שהתרגלו לעבוד עם נגני עם 120 ואפילו 160 גיגה של מוסיקה בכיס - גם 64 גיגה זה לא בדיוק הרבה.

הרשת לא אמינה מספיק - מספר רב של שרותים מוצעים היום שמאפשרים לנגנים בעלי יכולת חיבור לאינטרנט לנגן מוסיקה אינסופית כמעט מהרשת - אם זה ברדיו אינטרנטי, אם זה דרך פנדורה ורפסודי ושרותים דומים - או אפילו ישירות מהמחשב בבית עם תוכנות כמו Simplify Media.
אבל גם זה עדיין לא שם - רובנו משלמים על חבילות גלישה מוגבלות בנפח נתונים ובהרבה מאוד מקומות הכיסוי של הרשת הסלולארית לא ממש מאפשר לנגן מוסיקה (ובטח שלא וידאו) על רוחב הפס הנוכחי.

ברמה האישית אני מקווה שביום רביעי אפל לא תפסיק את יצור האייפוד קלאסיק הישן - הנגן הזה הוא סמל נגני ה mp3 ועם מותו נוכל לסתום את הגולל על הקטגוריה כולה ולהשאיר אותה לנגנים קטנים ופריפריאלים.

מה אתם חושבים?! [אתם מוזמנים לפורום אייפוד בתפוז לדיון בנושא]

3 תגובות:

איליה.פ אמר/ה...

אהבתי מאד את הכתבה ואכן אני באותה דעה כמוך!
בנוגע לשרות השמיעת מוסיקה ברשת לפי דעתי זה לא יתקדם הרבה כפי שאמרת לא בכל מקום יש קליטה ורוחב פס לא גבוהה במיוחד למרות הכל....אבל יש עוד כמה דברים שימוש ברשת האינטנרט גונבת הרבה מחיי הסוללה של אותו מכשיר כמו כן אם מתחברים דרך גישה של חברת סלולר זאת או אחרת כיום מחירי האינטרנט יחסית מוגזמים

אנונימי אמר/ה...

לך תלמד אנגלית ועברית : "וולקמן", "באתה". !!!

Nir Sagiv אמר/ה...

אנונימי - תודה על התגובה והתיקון - אבל למה להעליב?
לא יודע אם אתה יודע אבל אין לי עורך לבלוג ולרוב אני מפספס לא מעט מילים.

אז שוב - תודה על התיקונים (תוקנות אגב) ונראה לי שהרבה יותר נעים בלי להעליב..