Google Analytics

יום שני, אוגוסט 20, 2007

Sansa Express - ביקורת

שוק נגני האודיו הניידים עובר בשנים האחרונות תהפוכה, הנגנים הופכים לבעלי נפח פיזי גדול יותר, המסכים הולכים וגדלים ואפילו ניתן למצוא יכולות תקשורת אלחוטיות בחלק מהנגנים החדשים של היום. לזה ניתן להוסיף את מגמת מכשירי המולטימדיה המשולבים כמו הנוקיה N95 וה iPhone של חברת אפל. אבל אחרי כל המהומה הזו, חלקנו בסה"כ רוצים נגן מוסיקה קטן שיכול להכנס לכל כיס בלי לקרוע אותו. ה Sansa Express מתחרה בדיוק על הנישה הזו.

המותג Sansa (של חברת SanDisk) מוכר לכל אחד ונכון להיום הינו המותג הנימכר ביותר אחרי האייפוד של אפל.
חברת Sandisk ידועה כאחת מהחברות הראשונות בתחום כרטיסי זיכרון הפלאש והיום היא אחת הספקיות הגדולות בתחום מוצרי האחסון בטכנולוגית Flash Memory. מרכז החברה שוכן בקליפורניה והיא בעלת סניפים רבים ברחבי העולם, כולל בישראל.

ה Sansa Express הוא נגן קטן וקופקטי שמתמודד על נישת הנגנים הזעירים. מולו בקטגוריה ניצבים כמה תותחים ביניהם ה iPod Shuffle (דור שני), הקריאטיב Zen Stone & Stone Plus וכמובן שלל נגני המדבקה הסיניים / קוריאנים.

התרשמות ראשונית
במבט ראשון הנגן מרשים, הוא מעוצב יפה וקטן מספיק בשביל שנוכל פשוט לזרוק אותו בתיק או בכיס. בהשוואה ל iPod Shuffle דור שני או ל Creative Zen Stone, הוא יותר גדול במקצת. בחיבור למחשב עם מערכת הפעלה WinXp, הנגן זוהה מיידית והופיע תחת "המחשב שלי" (והזדהה כ Sansa Express). גרירה של קבצים לתיקיית ה Music בנגן היתה פשוטה ועם ניתוק הנגן מהמחשב בצורה מסודרת, השירים זוהו וניגנו בכיף.

התרשמות ראשונית טובה מאוד, הנגן עובד מהקופסה למרות שממשק המשתמש לא כל כך אינטואיטיבי, על זה עוד בהמשך.

נתונים יבשים:

  • נפח 2 גיגה (קיים דגם של 1 גיגה).
  • חיבור USB מובנה בנגן.
  • כרטיס הרחבה micro SD.
  • תמיכה בקבצי WAV, WMA, MP3.
  • סוללת ליטיום פולימר - מנגן 15 שעות לפי הגדרת היצרן.
  • הקלטה ממיקרופון פנימי.

הדגם שהתקבל לסקירה לא כלל מקלט רדיו FM, ייתכן והדגמים שישווקו בארץ כן יכללו מקלט כזה בדומה לדגמים האמריקאים.

מה באריזה:

  • נגן.
  • כבל USB קצר.
  • אוזניות.
  • שרשרת לתליית הנגן על הצוואר.
  • הוראות הפעלה ומסמכים שונים.

סינכרון שירים
כמו שכבר ציינתי בהתרשמות הראשונית שלי, העברת שירים דרך "המחשב שלי" בגרירה הינה פעולה פשוטה מאוד, עוד יאמר לזכותו של הנגן שבזמן ההפעלה שלו, הוא עובר על כל השירים ובונה בסיס נתונים מנתוני ה ID3 של קבצי המדיה, כך שלמרות שניתן לגרור פנימה ערימה של שירים מבולגנים, ה Sansa ימיין את השירים ויציג אותם ממוינים לפי אמנים / אלבומים וכו'. על מנת שהאפשרות הזו תעבוד השירים חייבים לכלול בתוכם את נתוני האלבום / אמן / וכו' בתוך טגי ה ID3 בשיר.

נקודה קצת טיפשית בבניית בסיס הנתונים היא העובדה שבכל הפעלה הנגן מבצע את פעולת המיון - אמנם זה לא לוקח כל כך הרבה זמן, אבל למה לא לעשות את זה רק אחרי ניתוק ממחשב? הרי שירים לא יכנסו לנגן בלי מחשב... הבעיה מתחילה כשאין לכם תגיות או יותר גרוע - תגיות מבולגנות, אם תרצו לסדר את השירים בצורה פשוטה לפי תיקיות, ה Sansa בכל זאת יקרא את התגיות ויהיה קשה למצוא את השירים שאתם מחפשים.

סינכרון עם WinAmp לא עבד יפה אבל עם Windows Media Player הסינכרון עבד מצויין (ואם כבר תוכנת סינכרון אני ממליץ לשדרג את Windows Media Player לגרסה 11 המצויינת).


ממשק
ממשק הנגן הינו קצת בעייתי, מצד אחד המסך קטן ככה שקצת קשה לדפדף בין השירים השונים ולבחור שיר (בכל זמן נתון רק שלוש שורות נכנסות לתוך המסך). הבעיה הנוספת מבחינתי היא חוסר ההגיון של ממשק המשתמש (דוגמאות בהמשך).
בחלק העליון של הנגן ניתן למצוא את כפתור ההפעלה (שגם מחזיר אותנו לתפריט העליון).

בחלק המרכזי, מימין למסך ישנם ארבעה כפתורים כיווניים עם כפתור בחירה אמצעי, המשמשים למספר פונקציות בהתאם למיקום הנוכחי שלכם בממשק. אם אתם בדיוק שומעים שיר, הכפתור העליון ישמש כ Pause / Play והכפתורים מימין ומשמאל יעבירו את הנגן לשיר הבא / הקודם. הכפתור התחתון יביא אותכם לתת תפריט שבו אפשר לעשות מספר דברים נוספים, כמו הגדרות נגינה (רנדומלי / חזרה על שיר / אקולייזר) ורשימות השמעה דינמיות (on the go). יכול להיות שהנגן שקיבלתי לבדיקה היה תקול, אבל בכל פעם שבתפריט נבחרה האופציה Back To Music List ובחרתי קדימה, המכשיר פשוט כבה והפסיק לנגן - חשוב להדגיש שזה לא קרה תמיד אלה רק במיקרים מסויימים - יכול להיות שיש עוד קצת באגים ו Sandisk יתקנו את זה בעידכון קושחה לנגן.

כמה דברים ממש לא נוחים לטעמי, אם למשל רציתי לנגן את כל השירים של אמן מסויים, דיפדפתי לתוך האמן הזה ורציתי ללחוץ על Play... אההה... אבל הכפתור של Play משמש בזמן דיפדוף לעלות למעלה (זה לא הגיוני בעליל). דוגמה נוספת, אם בזמן ששמעתי שיר בחרתי באפשרויות תפריט נוספות (על ידי לחיצה על הכפתור "למטה") והחלטתי שאני רוצה לשוב לשיר, יש צורך לחוץ על אחורה תחת ההגדרה Back To Music List, אולי זה אני אבל אני לא מבין את ההיגיון הזה.

בתחתית הנגן תמצאו את כפתורי הווליום - פשוט וקל.

עיצוב
הנגן מעוצב יפה מאוד לטעמי, המסך אמנם קטן, אבל ברור למדי וניתן לקרוא אותו בקלות. החלק העליון של הנגן מכוסה במשטח פלסטיק מבריק שנראה טוב מאוד, אבל כמו כל משטח מבריק - מקבל סימני אצבעות בקלות, מה שגורם לי לנקות אותו כל רגע.

על מנת להתנייד עם הנגן בקלות, מצורף כבל תלייה לצוואר - אני לא הייתי שם את הכבל הזה על הצוואר מכיוון שהוא נראה כמו כבל האוזניות - זול, שחור והנגן לא עומד עליו כמו שצריך בכלל... לא מבין למה לא לשים פשוט קליפס מובנה כמו ב iPod Shuffle - הכי קל והכי טוב.


אוזניות

האוזניות שמגיעות עם הנגן נראות לא משהו - החוט שלהן מאוד דק ונראות זולות למדי, אבל בשמיעה ראשונית הן נשמעות די טוב ביחס למחירן כמובן. השוואתי אותן לאוזניות שמגיעות עם האייפוד ואני חייב להודות שהצליל שלהן היה הרבה יותר עשיר, טראבל הרבה יותר מלא, כמו גם הבאס. במחיר של הנגן האוזניות שמגיעות איתו הן באיכות מצויינת לטעמי.


איכות סאונד
על מנת לבדוק את איכות הסאונד שמעתי שירים שקודדו ל mp3 ב 192kbps, פורמט ה Lossless שהנגן תומך בו הוא רק WAV ובפורמט הזה אפשר להכניס לגרסת ה 2GB כ 3-4 אלבומים ולכן אני לא מוצא את הנגן הזה כנגן שמיועד למי שרוצה לשמוע מוסיקה ב Lossless. את בדיקת השמיעה ביצעתי עם אוזניות Grado SR80 ואיכות הנגן טובה מאוד לטעמי. הצלילים מאוד מפורטים ותוספת האקולייזר יכולה להיות משמעותית לאנשים מסויימים למרות שאני מצאתי את האפשרות Normal כטובה ביותר לטעמי. (אפשרויות האקולייזר בנגן כוללות: Pop ,Rock ,Jazz ,Classic ו Custom שבו אפשר לכוון לבד את חמשת ההגדרות).
בהשוואה ל iPod video, הצליל של ה Sansa היה קצת פחות מפורט והבמה קצת פחות רחבה, אבל בהתחשב במחיר של הנגן איכות הסאונד שלו גבוהה ביחס לנגנים אחרים (במיוחד אילו המכונים נגני מדבקה).


תמיכה בעברית
נכון להיום אין תמיכה בעברית לנגן והחברה עובדת על גרסת קושחה שתכלול תמיכה בעברית ורוסית.

סיכום
אם אתם מחפשים נגן mp3 קטן וזריז שישמש אותכם גם כדיסק נייד, ה Sansa הוא נגן מצויין במחיר זול. השילוב של אפשרויות הרחבה באמצעות כרטיס microSD היא מצויינת מכיוון שהיא מאפשרת להגדיל את נפח המכשיר בעוד 2 גיגה.
חבל לראות שבגרסה הישראלית, זו שאני קבלתי לבדיקה מהיבואן, חסר הרדיו וההקלטה מהרדיו (בגרסה האמריקאית של הנגן, הרדיו הוא חלק בלתי נפרד ממנו), אבל המחיר האטרקטיבי מפצה על זה.

יתרונות:

  • איכות שמע טובה ביחס למחיר.
  • הנגן מתחבר לכל חיבור USB כ Disk on Key.
  • אפשרויות הרחבה באמצעות כרטיס microSD.

חסרונות:

  • ממשק משתמש לא נוח כל כך.
  • סינכרון קצת בעייתי במידה ותגיות השירים שברשותכם לא מסודרות כמו שצריך.

מחירים מומלצים לצרכן:
280 ש"ח לגרסת 1GB.
360 ש"ח לגרסת 2GB.


הביקורת פורסמה לראשונה באתר hometheater.co.il

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

עכשיו יש מבצע על הנגן הזה בקרביץ ב99 ש"ח ובנוסף כרטיס של 2 ג'יגה ב 20 ש"ח